شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رحمان: داعش با تجمع در افغانستان دنبال بی‌ثبات کردن آسیای مرکزی است

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در کنفرانس «همکاری بین المللی و منطقه ای در زمینه مبارزه با تروریسم و منابع تامین مالی» در شهر دوشنبه گفت: امروز میلیون ها نفر در نقاط مختلف جهان با تهدید جنگ و بی ثباتی مواجه هستند و تروریسم و افراط‌گرایی به عنوان مظاهر این پدیده های مخرب منجر به پیامدهای منفی سیاسی، اجتماعی و اخلاقی شده است.

رئیس جمهور تاجیکستان افزود: در حال حاضر بر اثر فعالیت نیروهای تروریستی و افراطی پایه های امنیت بین الملل مختل و در مناطق مختلف جهان وضعیت ناپایدار و تهدیدات بزرکی برای زندگی و رفاه مردم عادی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر مبارزه مسلحانه با تروریسم همچنین باید بر حل و فصل مشکلات اجتماعی و اقتصادی که عدم حل آن در برخی موارد می تواند علت اصلی رادیکالیسم باشد، توجه شود.

رئیس جمهور تاجیکستان عنوان کرد: در این راستا، ایجاد روابط موثر از جمله از طریق ارائه کمک های مالی و فنی به کشور های آسیب پذیر برای مبارزه با تروریسم، از جمله اقدامات مفید می‌باشد.

وی گفت: اگر به آسیای مرکزی نظر کنید، باید گفت که گروه های افراطی و رادیکال برای کشورهای این منطقه به طور جدی تهدید محسوب می‌شوند.

رحمان افزود: گروههای افراطی و رادیکال اهداف خود را زیر شعارهای مذهبی پنهان و تحت پرچم مبارزه با بی عدالتی اجتماعی به دنبال تغییر ساختار کشورهای منطقه هستند و از تمام ابزارها برای تصرف قدرت سیاسی استفاده می کنند.

رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه بر ضرورت عدم اعمال استانداردهای دوگانه در قبال گروه‌های تروریستی و افراط‌گرایی تاکید کرد و گفت: تروریست ها را نباید به خودی و بیگانه، خوب و بد تقسیم بندی کرد.

وی با اشاره به تلاش های کشورش برای جلوگیری از جلب شهروندان خود به صفوف گروههای تروریستی گفت: بنابر قوانین تاجیکستان افرادی که به طور داوطلبانه از شرکت در درگیری های مسلحانه در قلمرو کشورهای خارجی دست بردارند و به کشور بازگردند عفو می شوند.

رحمان با بیان این که همزمان برای بازگشت آنها به زندگی عادی تلاش می‌کنیم، گفت: طی سال های اخیر بیش از ۳۰۰ شهروند تاجیک که با هدف پیوستن به داعش این کشور را ترک کرده بودند، بازگشتند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برخی گروه‌های تروریستی از جمله داعش که در درگیری‌های سوریه و عراق شرکت و تجربه دارند با اهداف خاصی به قلمرو افغانستان منتقل و قصد بی ثبات کردن منطقه با استفاده از اشکال و روش‌های جدید را دارند.

رحمان افزود: در این شرایط ما تمام اقدامات لازم برای حفظ ثبات در این منطقه را انجام داده و با این هدف و با در نظر گرفتن اهمیت برقراری صلح و ثبات در افغانستان برای تمام منطقه، تاجیکستان به طور کامل از اقدامات مناسب و تلاش های دولت این کشور و جامعه جهانی در این زمینه حمایت می‌کند.

وی گفت: تاجیکستان همچنان به تلاش های خود در این زمینه از جمله ارائه کمک های لازم برای توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور ادامه خواهد داد و از تمام طرف های ذینفع دعوت می‌کنیم تا تلاش های سازنده مشترک را برای یافتن راه حل های صلح آمیز برای حل مشکل افغانستان، دو برابر کنند.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان