شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » روحانی: ایران و افغانستان اعضای یک پیکرند

«محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان که پیش از ظهر امروز وارد فرودگاه مهرآباد شد، با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس‌‌جمهور ایران با اشاره به اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی تهران و کابل، گفت:‌ برای جمهوری اسلامی ایران ثبات، امنیت و توسعه افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا آماده هر گونه همکاری با کشور دوست و همسایه خود هستیم.

روحانی، لزوم پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در افغانستان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: بدون تردید یأس و ناامیدی یکی از عوامل و ریشه‌های بروز و تقویت تروریسم است و اگر جامعه به آینده امیدوار شود، می‌توان مانع بزرگی در برابر گسترش و اشاعه تروریست و تولید و توزیع مواد مخدر ایجاد کرد.

رئیس جمهور ایران گفت: توسعه افغانستان می‌تواند در ایجاد ثبات و امنیت در این کشور بسیار مؤثر باشد.

وی با ابراز ناراحتی و تأثر از حوادث تروریستی اخیر در افغانستان گفت: هر کجای افغانستان که حادثه‌ای رخ داده و فرد بی‌گناهی کشته می‌شود، موجب تاثر ما است چرا که همه اعضای یک پیکر و از یک خاستگاه فرهنگی، سرزمینی و تمدنی هستیم.

روحانی ادعای جنایتکاران تروریست، مبنی بر مسلمان بودن را موجب تأسف شدید دانست و اظهار داشت: آنها در حالی ادعای اسلام می‌کنند که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) دین را موجب محبت و عشق‌ورزیدن بر دیگران معنا کرده است، بنابراین آنهایی که خون بی‌گناهی را بر زمین می‌ریزند، نمی‌توانند ادعای مسلمانی و حتی اعتقاد به خدا داشته باشند.

رئیس‌ جمهور ایران در ادامه توسعه روز افزون روابط تهران – کابل را مورد تأکید قرار داد و گفت: امیدوارم با اراده جدی دو طرف شاهد تحول مثبت و گسترده‌ای در روابط دو کشور باشیم.

وی همچنین با اشاره به امضای موافقتنامه ترانزیتی و تجاری سه‌جانبه چابهار، گفت: سندی که امروز بین ایران، هند و افغانستان امضا خواهد شد، نه تنها زمینه‌ساز توسعه هر ۳ کشور بلکه منطقه خواهد بود.

«محمداشرف غنی» رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار با اظهار خوشحالی از پیشرفت و توسعه ایران در عرصه‌های مختلف گفت: همواره ثبات، امنیت و ترقی ایران موجب ثبات،‌امنیت و ترقی افغانستان بوده از این‌رو به دنبال توسعه روابط دو جانبه و چندجانبه با ایران هستیم.

رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان همکاری‌های منطقه‌ای را برای افغانستان حیاتی دانست و گفت: افغانستان به دنبال توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با ایران در قالب دوجانبه و چندجانبه است.

وی با اشاره به امضای موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار، اظهار داشت: امروز گام بزرگی در روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای سه کشور برداشته می‌شود و این خط ترانزیتی تأثیر بزرگی در همکاری‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

رئیس‌جمهور افغانستان برای امضای توافقنامه مهم سه‌جانبه در زمینه بندر ترانزیتی چابهار میان ایران، افغانستان و هند به کشورمان آمده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان