شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » روسیه: آمریکا می‌خواهد با تعویق انتخابات افغانستان سناریوی خود را اعمال کند

سفارت آمریکا در کابل، بیانیه وزارت خارجه روسیه را رد کرده که تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در نتیحه “فشار آمریکا” بوده است. سفارت آمریکا تعویق انتخابات را تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دانسته است.

وزارت خارجه روسیه دیروز پنجشنبه ۲۰ جدی/دی در بیانیه‌ای شدیدالحن از تاخیر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انتقاد کرد و گفت که “تعویق انتخابات در اثر فشار ایالات متحده بوده زیرا آمریکا برای اعمال سناریوی خود در انتخابات افغانستان نیاز به زمان دارد.”

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ده روز پیش اعلام کرد که برای “اصلاحات” و “بهبود” برگزاری، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سه ماه به تعویق افتاده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار بود در ۳۱ حمل/فروردین ۱۳۹۸ برگزار شود اما براساس تقویم جدید این انتخابات در ۲۹ سرطان/تیر سال آینده خورشیدی برگزار خواهد شد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده بود: “با وجود آنکه رئیس جمهور اشرف غنی و کمیسیون مستقل انتخابات پیوسته اطمینان می‌دادند که انتخابات مطابق جدول زمانی تعیین شده برگزار می‌شود، در نهایت تصمیم بر این شد که به تاخیر بیفتد.”

“همه چیز بیانگر آنست که این تصمیم زیر فشار آمریکا گرفته شده که می‌خواهد انتخابات مطابق نظرش باشد و روند صلح این کشور را نیز براساس سناریوی دلخواه خود طراحی کند.”

سفارت آمریکا امروز در واکنش به وزارت خارجه روسیه گفته که “تصمیم به تاخیر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را کمیسیون مستقل انتخابات گرفته و دلیل آن رفع کمبودی‌های اداری و فنی است که در انتخابات پارلمانی گذشته اتفاق افتاد.”

دراین بیانیه تاکید شده که آمریکا “در کنار شمار زیادی از افغان‌ها و جامعه بین‌المللی اصلاحات جدی در انتخاباتات را لازم می‌داند.”

روند ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از اول ماه جدی/دی آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان