شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ریاست‌جمهوری افغانستان: قطعنامه نشست مسکو برای روند صلح نتیجه عملی ندارد

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید نشست دو روزه طالبان و چهره‌های سیاسی افغانستان در مسکو فقط به منظور بحث سیاسی و علمی در مورد صلح برگزار شده است.

هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان امروز (پنجشنبه، ۱۸ دلو/بهمن) گفت قعطنامه پایانی این نشست، خلاصه این بحث‌ها بوده و برای روند صلح افغانستان نتیجه عملی و اجرایی ندارد.

پیش از این محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز گفته بود شرکت‌کنندگان در نشست مسکو صلاحیت اجرایی ندارند.

نشست مسکو با حضور نمایندگان گروه طالبان و چهره‌های سیاسی و احزاب افغانستان برای دو روز (۱۶-۱۷ دلو/بهمن) در مسکو برگزار شد. در اعلامیه پایانی این نشست آمده که ‌شرکت‌کنندگان توافق کرده‌اند که برای تامین صلح دراین کشور نیروهای خارجی به صورت کامل از افغانستان خارج شوند.

همچنین در قطعنامه پایانی این نشست، بر بیرون شدن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل، به رسمیت‌ شناخته شدن دفترسیاسی این گروه در شهر دوحه قطر، حقوق زنان بر اساس قوانین اسلامی،، حقوق سیاسی، مدنی و آزادی بیان شهروندان مطابق اصول اسلامی و حفظ، تقویت و اصلاح نهادهای بنیادی، دفاعی و دیگر نهادهای ملی افغانستان بعد از توافق صلح تاکیدشده است.

واکنش ریاست اجرایی

برخلاف واکنش ارگ ریاست جمهوری، ریاست اجرایی افغانستان واکنشی نسبتا متفاوت به این نشست نشان داده است.

فریدون خوزون، معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت اعلامیه این نشست که شامل پیشنهاداتی است، بررسی شده و در روند صلح مدنظر گرفته خواهد شد.

اما او نیز تاکید دارد که فیصله نهایی در مورد صلح افغانستان را حکومت وحدت ملی می‌گیرد.

آقای خوزون می‌گوید به اساس قانون اساسی هر تبعه افغانستان حق دارد دیدگاه خود را در مورد مسایل مهم افغانستان بیان کند و داشتن نظریات تمام مردم در روند صلح که یک روند ملی است به نتیجه مطلوب و بهتر این روند کمک می‌کند.

شورای عالی صلح افغانستان نیز امروز اعلامیه‌ای منتشر کرده و گفته این شورا “بحث‌ها و قطعنامه نشست غیررسمی مسکو را به دقت مطالعه کرده و نقاطی که به خیر و فلاح ملت و منافع ملی کشور باشد را در اجراات خود در نظر خواهد گرفت”.

همچنین در این اعلامیه تاکید شده که خروج نیروهای خارجی از افغانستان به به پیشرفت در روند صلح و گفت‌وگوهای مستقیم دولت و تحریک طالبان مربوط است.

نشست مسکو به میزبانی شورای افغان‌های مقیم روسیه برگزار شده بود. دولت افغانستان در این نشست غایب بود و از برگزاری آن انتقاد کرده بود.

دراین نشست حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان با ده‌ها نفر از سیاسیون دیگر از جمله محمد حنیف اتمر، یونس قانونی، محمد محقق، عطا محمد نور، محمد اسماعیل، نمایندگان حزب اسلامی حکمتیار و شماری از چهره‌های دیگر شرکت کردند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان