شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رییس‌جمهور: ممکن است از پاکستان به شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی شکایت کنیم

رییس‌جمهور غنی می‌گوید که افغانستان به دلیل ادامه‌ی میزبانی، تجهیز و تسهیل فعالیت‌ گروه‌های تروریستی از خاک پاکستان که در تناقض با منشور و مصوبات سازمان ملل متحد قرار دارد ممکن از پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی شکایت کند.
آقای غنی که امروز در نشستی فوق‌العاده با شورای ملی صحبت می‌کرد، گفت: «مردم ما انتظار دارند که ما در مورد ادامه‌ی میزبانی، تجهیز، و تسهیل فعالیت گروه‌های تروریستی ضد مردم افغانستان از قلمرو پاکستان که در تناقض با منشور و مصوبات سازمان ملل متحد قرار دارد برمبنای اصل عدم حمایت از گروه‌های تروریستی بر علیه کشور ثالث، به شورای امنیت ملل متحد، سایر نهادهای بین‌المللی و جامعه‌ی مدنی بین‎المللی شکایت ببریم.»
به باور آقای غنی، تاکنون گروه‌های تروریستی ضد افغانستان از خاک پاکستان تجهیز و تمویل می‌شود و «به‌جا» است که با مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد به اقدامات جدی دیپلماتیک متوسل شد.
غنی همچنان گفت که برای پیگرد مجرمان و جنایتکاران که دست‌شان به خون مردم آغشته‌اند از طریق نهادهای بین‌المللی در بیرون از خاک افغانستان اقدام خواهیم کرد.
رییس‌جمهور که از عمل نکردن پاکستان به تعهداتش برای کشاندن گروه طالبان روی میز مذاکره ناخشنود بود گفت مناسبات ما با پاکستان در چارچوب حقوق و وجایب متقابل دو دولت تنظیم می‌گردد.
غنی افزود: «توقع ما از کشور همسایه‌ی ما پاکستان این است و جهان نیز در این امر با ما همصدا است که آن کشور در مورد مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم از منطق تروریست خوب و تروریست بد عبور کند، یعنی تروریست خوب و بد وجود ندارد و همه‌ی تروریستان، تروریست‌اند و به‌حیث یک دولت مسئول عمل نماید.»
به باور آقای غنی، تروریست خوب و بد ندارد و هر کسی به چنین تقسیم‌بندی باور داشته، «در پایان گریبان خودش را نیز گرفته است.»
رییس‌جمهور با اشاره به مذاکرات چهارجانبه‌ی صلح افغانستان با طالبان گفت، اجماع بین‌المللی را با خود داریم، راه‌حل سیاسی ایجاد شد و اعتماد شرکای بین‌المللی به‌دست آمد، اما «کسانی‌که (اشاره به پاکستان) از عمل به تعهدات خود در این چهار چوب بین‌المللی ناکام مانده و یا نخواستند بدان عمل کنند، آنان امروز بیشتر از پیش به انزوا کشانیده شده‌اند.»
روابط کابل و اسلام‌آباد در حکومت آقایان کرزی و غنی فراز و فرودهای فراوان داشته است. در اوایل حکومت وحدت ملی رییس‌جمهور غنی طی سفرهای مکرر به پاکستان تلاش کرد که روابط با این کشور را بهتر ساخته تا پاکستان در قبال افغانستان موضع مشخص داشته و دست از حمایت ترویستان بردارد.
اما ظاهراً این سفرها نتیجه نداده و روابط کابل- اسلام‌آباد باز به تیرگی گرویده است. اکنون بلند پایه‌ترین مقام افغانستان می‌گوید که از پاکستان به شورای امنیت شکایت خواهد کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان