شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ساخت بزرگترین کارخانۀ فرایند شیر در کابل

مسؤولان وزارت زراعت و آبیاری می گویند که در سال جاری بزرگترین کارخانۀ فرایند شیر را به هزینه ۲۴۰ میلیون دالر در کابل ساخته می شود.

اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت زراعت گفت: “کارخانه‌های پروسس لبنیات چی در گذشته ساخته‌شده توسط وزارت زراعت و یا سکتور خصوصی و کارخانه جدید که طرح‌اش نهایی شده‌است، ساخته می‌شود می‌تواند در خودکفایی در این صنعت فوق‌العاده مفید باشد.”

مسوولان می گویند که که طرح ساخت آن نهایی شده است و بخش خصوصی نیز می‎تواند در کارخانه سرمایه‌گذاری کند تا افغانستان در تولید لبنیات به خودبسنده‌گی برسد.

همچنان، اتاق تجارت و صنایع می‌گوید که بازرگانان آماده استند که در بخش تولید لبنیات در کشور سرمایه‌گذاری کنند و باید زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری ازسوی حکومت فراهم شود و نیز زیربناء‌های لازم در این بخش ساخته شوند.

این اتاق می‌افزاید که درحال حاضر در بخش تولید لبنیات در کشور ازسوی بخش خصوصی ۲۵میلیون دالر سرمایه‌گذاری شده‌است.

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع می گوید: “دولت باید در بخش ظرفیت‌سازی و در خود پروسس سرمایه‌گذاری کند سکتور خصوصی در بخش فارم‌ها سرمایه‌گذاری کند تا تولیدات لبنیات در کشور افزایش یابد.”

در این حال آگاهان می گویند که هرگاه حکومت کشاورزی و دامداری را در مرکز توجه‌اش قرار دهد، افغانستان نه‌تنها که نیازمندی‌های باشنده‌گان کشور را از رهگذر فرآورده‌های کشاورزی و دامداری برطرف می‌سازد؛ بلکه می‌تواند به‌عنوان یک کشور صادرکننده‌یی لبنیات و فرآورده‌های کشاورزی نیز مطرح شود.

قابل یاد آوریست که افغانستان با وجود ظرفیت‌های بزرگ در بخش لبنیات، سالانه به ارزش صد میلیون دالر لبنیات را از کشورهای بیرونی وارد می‌کند و میزان تولیدات شیر سالانه در داخل کشور، به دو میلیون و۱۰۰هزار لیتر می‌رسد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان