شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سازمان ملل زمینه بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغانستانی را فراهم کند

وزیر خارجه ایران گفت: کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تلاش کنند تا با افزایش طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در افغانستان، زیرساخت‌های لازم برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان را فراهم کند.

«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) صبح امروز شنبه ۲۹ خرداد/ جوزا با «محمد‌جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با اشاره به وجود تعداد بسیار زیادی پناهنده در ایران به صورت قانونی و غیرقانونی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده که امکانات خوبی در اختیار پناهندگان قرار دهد و در این راستا در خصوص آموزش پناهندگان بسیار هزینه کرده است.

بیش از سه دهه حضور پناهندگان در ایران

ظریف افزود: ایران بیش از سه دهه است که میزبان پناهندگان بوده و تلاش کرده در زمینه‌های بهداشتی و آموزشی اقدامات بسیاری زیادی انجام دهد، اما متاسفانه مقدار کمک‌های بین‌المللی که دریافت کرده بسیار کم بوده است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و کشورهای کمک‌کننده لازم است تلاش کنند تا با افزایش طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در داخل کشور افغانستان، زیرساخت‌های لازم برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان را فراهم کند و در ادامه به پناهندگان کمک کنند تا آنها در جامعه افغانستان جذب شوند.

وی همچنین در این خصوص به این نکته اشاره کرد که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بسیار کم است و ضروری است کار بیشتری انجام شود.

ظریف با اشاره به تعدادی از پروژه‌هایی که برای توسعه اقتصادی افغانستان توسط ایران  انجام شده از جمله پروژه‌های توسعه چابهار، آب آشامیدنی عنوان کرد: این اقدامات منجر به ایجاد اشتغال بیشتر در داخل افغانستان خواهد شد که زمینه را برای بازگشت داوطلبانه افغانستانی‌ها فراهم می‌آورد.

تلاش‌ ایران جهت ارتقای بهداشت و آموزش پناهندگان

«فلیپو گراندی» کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز با تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران در خصوص میزبانی پناهندگان گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی است که در زمینه بهداشت و آموزش پناهندگان بسیار هزینه کرده و از این لحاظ نمونه است.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به سفر قبلی خود به ایران گفت: از حجم اقدامات انجام شده در جمهوری اسلامی ایران برای بهبود وضعیت شرایط زندگی پناهندگان متحیر شدم و اکنون نیز شاهد افزایش بیش از پیش امکانات پناهندگان هستم.

وی ابراز امیدواری کرد که کمک‌های بین‌المللی به پناهندگان داخل ایران افزایش یابد، زیرا مقدار کمک‌های بین‌المللی انجام شده نسبت به تعداد پناهندگان در ایران پایین است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان