شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سازمان ملل متحد: ۱۳ میلیون نفر در افغانستان امنیت غذایی ندارند

برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) اعلام کرد که شمار افرادی که در افغانستان امنیت غذایی ندارند به ۱۳ میلیون نفر رسیده‌ است.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی این برنامه امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که سه سال پیش این ارقام حدود ۹ میلیون نفر بود.

او گفت از مجموع ۱۳ میلیون نفر، هشت میلیون آن با عدم امنیت غذایی حاد روبرو هستند و نمی‌دانند که وعده بعدی غذای آنها چطور فراهم خواهد شد.

بنابر تعریف بانک جهانی، امنیت غذایی به معنای “دسترسی همگان، در همه وقت به غذای کافی و متنوع برای داشتن یک زندگی سالم” است.

آقای بیزلی که از کابل دیدار می‌کند، این شرایط را شکننده خواند و از این وضعیت ابراز نگرانی کرد.

او درباره اینکه عوامل افزایش میزان نبود امنیت غذایی در طول سه سال گذشته چه بود، گفت که بی‌ثباتی، جنگ، خشکسالی، تغییر اقلیم، وضعیت شکننده افغانستان و برگشت مهاجرین از کشورهای دیگر، علت این افزایش بوده است.

این مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد که اگر به این موضوع رسیدگی نشود، نبود امنیت غذایی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و مهاجرتهای جدید شود.

به گفته او، برای مقابله با این پدیده و کمک به حدود ۲.۷ میلیون نفر در افغانستان این برنامه نیاز به ۱۸۴ میلیون دلار دارد.

او گفت که این پول برای کمک‌های اضطراری در نظر گرفته شده و از این مقدار بودجه تاکنون ۳۰ میلیون آن تامین و ۳۰ درصد از کل بودجه مطالبه شده نیز باید در شش ماه آینده مصرف شود.

در گزارش‌های قبلی برنامه جهانی غذا شماری افرادی که دچار امنیت غذایی نبودند ۹.۳ میلیون نفر اعلام شده بود که ۳۳ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌داد.

در این گزارش گفته شده بود که ۳.۴ میلیون نفر نیز با عدم مصونیت شدید اقتصادی روبرویند ولی اکنون به ۹ میلیون رسیده است.

بالا بودن میزان بیکاری و رشد کند اقتصادی عامل این کار اعلام شده بود.

امنیت غذایی یکی از اهداف سند توسعه هزاره سوم سازمان ملل متحد است.

افغانستان در سال ۲۰۰۴ این سند را امضا کرده و متعهد شد که تا سال ۲۰۲۰ به اهداف ۸ گانه آن دست یابد. با این وجود افغانستان در ده سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در تامین امنیت غذایی نداشته بلکه وضعیت بدتر نیز شده‌است.

آمارهایی که از سوی مقام‌های بهداشتی افغانستان ارائه شده است، نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت این کشور فاقد امنیت غذایی هستند. بر اساس این آمار بیشتر از ۵۰ درصد کودکان زیر پنج سال در افغانستان از اختلال در رشد رنج می‌برند و بیشتر از ۳۰ درصد آنها نیز کمبود وزن دارند که این هر دو ناشی از عدم تغذیه سالم و مناسب است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان