شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ستاد عبدالله: قفل مرکز شمارش آرا شکسته شده، کمیسیون انتخابات افغانستان: شایعه است

علی‌احمد عثمانی، رییس ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، در یک کنفرانس خبری گفت قفل‌های شکسته مرکز شمارش آرا را خود مشاهده کرده و از حضور پلیس در آنجا متعجب شده است. کمیسیون انتخابات افغانستان در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرده است.

کمیسیون انتخابات در اعلامیه‌ای که شبانگاه به وقت محلی منتشر کرد، توضیح داده است که نیروهای پلیس که مامور حفاظت از ساختمان‌های کمیسیون‌اند، “بنا به سردی هوا” خواسته‌اند از فضای باز به درون دهلیز بروند و در آنجا پهره داری (کشیک دهی) کنند.

آقای عثمانی گفت نیروهای ویژه پلیس شب گذشته با حضور در محل کمیسیون انتخابات قفل‌های مرکز اطلاعات آن را شکسته‌اند.

به گفته او کار این مرکز جدا کردن آرای معتبر از آرای غیر معتبر بوده است:

“بعد از ساعت ۹ شب (گذشته) به ما اطلاع رسید که از سوی قطعات (واحدهای) خاص وزارت داخله/کشور و یکی از تیم‌‎های خاص که مورد حمایت آنان است و بعضی از اعضای دارالانشا حمله صورت گرفته است.”

او گفت ساعت ده شب به محل رفته و “دیدیم که قفل شکسته شده و قطعات خاص وزارت داخله که توسط معین ارشد رهبری می‌شود در دروازه کمیسیون ایستاده‌اند.”

“این یک تجاوز به این مرکز و تجاوز به شفافیت و تجاوز به دموکراسی محسوب می‌شود.”

مولانا محمد عبدالله از اعضای کمیسیون انتخابات هم گفته “براساس اطلاعاتی که به او رسیده شب گذشته نیروهای ویژه قفل دهلیز مرکز اطلاعات را شکسته و وارد آن شده‌اند.” او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

کمیسیون انتخابات اما در اطلاعیه‌ای، شکسته شدن قفل مرکز جمع بندی و بررسی نتایج دیجیتال را رد کرد و آنرا “شایعات رسانه‌های اجتماعی” خواند.

در اطلاعیه کمیسیون آمده: “مرکزی که در آن ماشین‌های بیومتریک قرنطین شده تحت کار تخنیکی (فنی) قرار دارد، تمام روند کاری‌ آن با حضور ناظرین و مشاهدین پیش می‌رود و در ختم هر نوبت کاری، دروازه آن در حضور ناظرین و مشاهدین مهر و لاک (مهر و موم) می‌شود. کلید قفل دروازه این مرکز در نزد ناظرین تیم‌های مختلف انتخاباتی موجود است و با حضور آنان باز و بسته می‌شود.”

این کمیسیون افزود به تمام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حساب کاربری خاص داده شده و می‌توانند هر گونه تغییر در سرور مرکز جمع بندی و بررسی معلومات دیجیتال را مشاهده کنند.

فرد مظنون به حمله ‘شاید رها شده باشد’

کمیسیون انتخابات دیروز خبرداد که یک فرد مشکوک چند روز مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات را تعقیب می‌کرد و محافظان آقای عبدالله در منطقه سرای شمالی شهر کابل او را بازداشت کرده‌اند.

آقای عبدالله امروز درباره این فرد گفت که محافظانش این فرد را به نیروهای محافظت از مقام‌های ارشد دولتی تحویل داده‌اند ولی شب هنگام رئیس این محافظان تلفنی به او گفته فرد بازداشت شده از نیروهای آنهاست.

این عضو کمیسیون گفت به “نظرم که این فرد رها شده است.”

به گفته کمیسیون انتخابات این فرد یک قبضه اسلحه دستی (کلت)، چاقو و کارت شناسایی تلویزیون خصوصی طلوع با خود داشته است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان