شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ستایش از رسانه های افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در مراسم فاتحه خوانی جنرال محی الدین غوری در هرات از خبرنگاران و رسانه های کشور ستایش کرد.

عبدالله گفت که خبرنگاران افغانستان، نیز شهدایی تقدیم این جامعه کرده اند.

آقای عبدالله به شرایط سخت امنیتی برای خبرنگاران اشاره کرد و گفت: ما با خبرنگاران در شرایط بسیار سخت و پیچیده امنیتی در رسانه های افغانستان کار میکنند، همه در یک صف هستیم.

رئیس جمهورغنی دردیدارش با شماری ازنظامیان درولایت بلخ گفته بود که ازتلویزیون های افغانستان باد بیرون می آید.

محمد اشرف غنی، چهار روز قبل در سفرش به شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ، برای بررسی وضعیت امنیتی این ولایت، به قول اردوی ۲۰۹ شاهین رفت و برای نیروهای نظامی سخنرانی کرد.
او از نیروهای امنیتی افغانستان تشکری کرد و از آنها خواست به قضاوت‌های رسانه‌ها بی تفاوت باشند. او گفت: “تلویزیون‌ها را یک طرف بگذارید، بگذارید از آنها باد برآید، از شما بمب می‌برآید.”
برخی نهادهای رسانه ای، این اظهارات رئیس جمهور را اهانت به تلویزیون‌های افغانستان و کارمندان رسانه‌ای خوانده است.

 

واکنش به سخنان رئیس جمهور

مرکز حمایت از رسانه ها (نی) گفته است که از یک رئیس جمهوری تکنوکرات و تحصیل یافته توقع نمی‌رفت تا با اظهارات این چنینی به رسانه‌ها و در کل به آزادی بیان در این کشور اهانت کند.”
نی افزوده که رسانه‌های افغانستان حامی نیروهای امنیتی این کشور بوده و مانند آنها در مبارزه با تروریسم قربانی‌های زیادی داده و نادیده گرفتن این قربانی‌ها از سوی حکومت مایه تاسف است.
به گفته نی، رسانه ها و خبرنگاران افغانستان نیز از نیروهای ارتش و نیرو های امنیتی کشور حمایت نموده اند، سربازان را محافظان کشور می دانند، اما رئیس جمهور هم باید بداند که این رسانه های افغانستان است که سیما ها و صداهای مردم افغانستان را انعکاس داده و یگانه دست آورد کشور در یک و نیم دهۀ گذشته، فعالیت رسانه ای و آزادی بیان می باشد.

افزایش خشونت علیه خبرنگاران

این در حالی است که خشونت علیه خبرنگاران در ده ماه سال جاری میلادی به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. در این مدت ۳۷۷ خبرنگار مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

یکی از دلایل اصلی افزایش خشونت علیه خبرنگاران، گسترش ناامنی‌ها و رسیدن طالبان تا دروازه‌های شهرهای بزرگ عنوان شده است. براساس آمار نی، در ده ماه گذشته ۲۹۲ تن از خبرنگاران به دلیل تهدیدهای امنیتی مجبور شده‌اند خانه و محل کار شان را به صورت موقت ترک کنند و به مناطق امن‌تر در داخل افغانستان پناه ببرند.

براساس آمار نی، در پانزده سال گذشته به صورت متوسط همه ساله ۴۸ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت می‌شد، در حالی که در ده ماه سال جاری میلادی ۳۷۷ مورد خشونت ثبت شده است. از این میان ۱۳ خبرنگار در در سال جاری میلادی کشته‌شده‌اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان