شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سرمایه گذاران منطقه امنیت می آورند

داکتر فرامرز تمنا رییس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه طی یک کنفرانس خبری پروژه تاپی را با اهمیت خوانده برای افغانستان و منطقه مهم ارزیابی کرد.
پروژه ای که روزی برای افغانستان یک رویا بود امروز درباره گشایش آن صحبت می کنیم
بیش از ۲۳ سال از طرح پروژه ای بنام تاپی می گذرد و این تاخیر به دلیل مسایل امنیتی افغانستان بوده است که خوشبختانه با اتخاذ یک سیاست خارجی اقتصاد محور توسط حکومت وحدت ملی شاهد افتتاح آن هستیم.

این دیپلمات وزارت خارجه کشور از دو منظر به پروژه تاپی نگریسته چنین بیان داشت: سیاست خارجی افغانستان از چند منظر به تاپی یک اهمیت ویژه می دهد.
اول هدف حکومت افغانستان این است که ما ژیوپولوتیک جنگ افغانستان را به یک ژیوپولوتیک صلح تبدیل بکنیم.
این تبدیل ژیوپولوتیک جنگ افغانستان به یک ژیوپولوتیک صلح امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه ما جایگاه جغرافیای اقتصادی افغانستان را نسبت به موقعیت ژیوپولوتیک و ژیواستراتژیک افغانستان برجسته تر بسازیم.

وی از اتخاذ سیاست اقتصاد محور در منطقه سخن به میان آورده ابراز داشت: اتخاذ سیاست خارجی اقتصاد محور در حکومت وحدت ملی در راستای همین منظر بود که افغانستان بتواند با استفاده از جایگاه اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی که در منطقه دارد، نه کانون تقابل میان کشور های منطقه بلکه کانون تعامل و همگرایی باشد و نقش مدنی و تاریخی خود را دوباره باز یابد.

تمنا، از تلاش در بعد سیاست خارجی افغانستان در حکومت وحدت ملی چنین گفت: سیاست خارجی افغانستان هم در بعد بین المللی و هم در بعد منطقه ای تلاش های فراوانی کرده است. امضای موافقتنامه های تجارتی که با جهان داشتیم و حضور پر رنگ افغانستان در جامعه جهانی در عرصه بین الملل گرایی قابل بحث است. هم پروژه تاپی، توسه استانبول در عرصه امنیت از مسایلی است که افغانستان در سیاست خارجی منطقه گرایی خود به دنبال آن است.
هدف از این اتخاذ سیاست خارجی اقتصاد محور این است که منافع اقتصادی کشورهای منطقه بگونه ای در افغانستان بهم پیوند بخورد که نا امنی در افغانستان به ضرر کشورهای منطقه باشد.

فرامرز تمنا پروژه تاپی را باعث ایجاد امنیت در افغانستان دانسته افزود: کشورهای منطقه برای حفاظت از سرمایه گذاری های اقتصادی خود به تامین امنیت در افغانستان همت بگمارند و همراه و همگام با افغانستان بشوند.

منظر دیگری که وی بدان پرداخت، موقعیت منطقه ای افغانستان است: بعد بعدی این است که افغانستان متعلق به همین منطقه است و جغرافیا تغییر ناپذیر است اما سیاست خارجی اقتصاد محور می خواهد که تاریخ را برای ملت افغانستان و برای ملت های منطقه متحول بسازد.
ما می خواهیم تاریخ درخشان تاریخی که با رفاه آغشته باشد از طریق همکاری های اقتصادی هم به مردم افغانستان و هم به مردم منطقه هدیه بدهیم.

وی از پررنگ شدن نقش افغانستان در منطقه به ایراد سخن پرداخت و ادامه داد: طبیعی است که در پیامد هرگونه سرمایه گذاری اقتصادی کشورهای منطقه در زیرساخت های افغانستان و به ویژه جایی که منافع اقتصادی کشورهای منطقه همچون تاپی بهم گره می خورد اهمیت افغانستان در معادلات منطقه ای برجسته تر می شود.
افغانستان بتدریج از کشوری که نقش کمرنگی در همگرایی منططقه ای در زمان طالبان و ماقبل آن، حال در حال ارتقای نقش است. خوشحال خواهیم بود که به زودی افغانستان را به عنوان یک بازیگر مسایل اقتصادی، تجارتی و ترانزتی منطقه ای به منطقه باز تعریف بکنیم و در چنین بازتعریفی است که هم صلح و هم امنیت و هم رفاه هم به مردم افغانستان و هم به مردم منطقه هدیه داده خواهد شد.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه، پروژه های دیگری را نیز در همین راستا برشمرده افزود: پروژه تاپی یکی از پروژه های در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی افغانستان است. پروژه های دیگری هم هست که در چارچوب ریکا، در چارچوب پروسه استانبول، در چارچوب راه ابریشم، کاسا یکهزار و پروژه های دیگر که روز بروز می تواند باعث تقویت جایگاه اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی افغانستان در منطقه بشود.
ضمن اینکه افتتاح پروژه تاپی را به مردم افغانستان تبریک عرض می کنم امیدوار هستم که با تداوم اتخاذ یک دیپلماسی اقتصاد محور روز بروز شاهد درخشندگی بیشتر افغانستان در معادلات اقتصادی، تجارتی، سیاسی و امنیتی منطقه باشیم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان