شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سرور دانش: افغانستان نباید آزمایشگاه برای حکومت‌های انتقالی باشد

سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در واکنش به گزارش‌ها در بارۀ احتمال ایجاد حکومت موقت در کشور، می‌گوید که افغانستان نباید آزمایشگاه برای حکومت‌های انتقالی باشد.

آقای دانش که روز شنبه (۲۰ دلو) در نشست «هم‌اندیشی برای مبارزه با تندروی» در کابل سخن می‌زد، افزود: «افغانستان نباید آزمایشگاه برای حکومت‌های موقت، انتقالی و قانون اساسی‌های رنگارنگ باشد.»

این اظهارات آقای دانش درحالی مطرح می‌شود که پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر احتمال ایجاد حکومت موقت به منظور فراهم سازی زمینه برای آمدن طالبان، نشر شدند.

منابع از درون طالبان اما می‌گویند که آنان در نشست مسکو، در بارۀ ایجاد حکومت موقت بحث نکردند و تنها عطامحمدنور این بحث را در این نشست مطرح کرد. 

نشست مسکو، به تاریخ شانزدهم و هفدهم همین ماه برگزار شد و در آن نماینده‌گان طالبان و سیاسیون افغانستان در غیبت حکومت افغانستان، در بارۀ صلح گفت‌وگو کردند.

سرور دانش، اما می‌گوید که صلح تنها مربوط شخصیت‌های قومی و حزبی نیست و باید همه‌شمول باشد: «صلح امروز با توافق‌نامه بُن در هژده سال پیش، تفاوت ماهوی دارد. امروز صلح تنها مربوط به شخصیت‌های قومی و یا احزاب سیاسی نیست.»

آقای دانش هم‌چنان افزود که مخالفان مسلح دولت تحمل دیدن وضعیت کنونی را ندارند و «گاهی کشور را اشغال شده می‌گویند و گاهی قانون اساسی کشور را کاپی می‌خوانند.»

ظاهرأ این گفته‌های آقای دانش واکنشی است در برابر گفته‌های شیرمحمد عباس ستانکزی، رییس هیئت گفت‌وگوکنندۀ طالبان در مسکو که قانون اساسی افغانستان را برداشته شده از قانون کشورهای بیرونی خواند و گفت که این قانون برای آنان پذیرفتنی نیست.

سرور دانش، گفت که بسیاری‌ها به گفتۀ او در برابر این وضعیت کنونی سکوت می‌کنند و قربانی‌ها و دست‌آوردهای گذشته را نادیده می‌گیرند. او اما از این افراد نام نبرد.

با این همه، معاون دوم رییس‌جمهور تأکید کرد که تنها دولت می‌تواند از جامعۀ به گفتۀ او چند صدایی افغانستان برای رسیدن به صلح نماینده‌گی کند. 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان