شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سرور دانش: طالبان در حاکمیت سیاسی سهیم شوند

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با استقبال از توافق آمریکا و طالبان برای کاهش خشونتها در این کشور، گفت که امیدوار است امضای موافقت نامه میان آمریکا و طالبان زمینه را برای گفتگوهای مستقیم صلح فراهم کند.

او که امروز، دوشنبه(۲۸ دلو/بهمن) در کنفرانس بین المللی “چهل سال میزبانی مهاجرین و آینده بهتر در پاکستان” در اسلام آباد صحبت می‌کرد، گفت که “صلح واقعی آن است که مردم افغانستان آزادانه از حقوق خود استفاده کنند. حق شرکت در انتخابات را داشته باشند و طالبان نیز مانند سایر شهروندان باید از این حقوق برخوردار شوند و در حاکمیت سیاسی افغانستان سهیم گردند.”

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در این نشست گفت از شرایط و مقدمات اصلی صلح این است که کاهش خشونتها به گونه‌ای باشد که همزمان با تداوم مذاکرات صلح به یک آتش بس دایمی و همه جانبه در افغانستان منجر شود.

به گفته او مردم افغانستان خواستار حل بنیادی ختم خشونت هستند و صلح وسیله‌ای برای این کار است.

آقای دانش تاکید کرد که بدون مشارکت و سهم گیری پاکستان، افغانستان به صلح دست نخواهد یافت.

او توضیح داد که اگر طالبان پایگاه، پناهگاه و رابطه خود را با سایر گروه‌های افراطی و “تروریستی” همچنان حفظ کند، حتی اگر آتش‌بس شود، صلح پایدار بدست نخواهد آمد. مردم خواستار ختم بنیادی خشونت هستند.

آقای دانش گفت که صلح به معنی بازگشت افغانستان به گذشته نیست و افغانستان نیز در شرایط ۲۰ سال قبل، زمان حاکمیت طالبان، قرار ندارد. او تاکید کرد که روند صلح و مذاکره باید در مالکیت افغانها باشد. تیم مذاکره کننده باید با رهبری و محوریت دولت افغانستان باشد و از همه مردم نمایندگی کند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز در این مراسم گفت: “باور من این است که مردم افغانستان در چهل سال گذشته بیشتر از هر جامعه دیگر رنج برده‌اند، از قلب دعا می‌کنم که تلاش‌های صلح در افغانستان کامیاب شود.”

او افزود که از زمان روی کار آمدن حکومتش بیشترین تلاش را برای مذاکرات صلح افغانستان انجام داده است و با اشاره به زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که در این نشست حضور داشت، گفت که “ما چندین نشستی درین مورد داشتیم. بحیث یک انسان باید برای مردم افغانستان آرزوی صلح کنیم. برای زمینه سازی به صلح هر کاری کرده‌ایم و می‌کنیم.”

آقای خان ابراز امیدواری کرد که تلاش های صلح در مسیر درست به پیش برود. 

      عبدالله: موافقتنامه آمریکا و طالبان نهایی شده است

      عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز در نشست شورای وزیران با استقبال از توافق آمریکا و طالبان گفت که قدم‌های مثبت برای رفتن به طرف صلح در افغانستان برداشته و موافقنامه میان آمریکا و طالبان نهایی شده است.

      او گفت که امضای این موافقت نامه منوط به عملی شدن تعهد طالبان به کاهش خشونت در هفت روز است که دوام آن منتج به مذاکرات “بین الافغانی” و آتش‌بس دایمی و صلح پایدار در افغانستان شود.

      آقای عبدالله افزود که مردم افغانستان از هر قدمی که برای کاهش خشونت برداشته شود، و زمینه ساز شروع گفتگوهای “بین الافغانی” شود، استقبال می‌کند.

      او گفت که بر دو طرف جنگ، دولت افغانستان و طالبان، لازم است که آنچه درباره کاهش خشونت بحث شده، مراعات کنند.

      آقای عبدالله این اقدام را شروع یک فصل جدید در افغانستان دانست و افزود که این پایان کار نیست و آغازی است که مردم افغانستان حمایت خود را از آن اعلام کرده اند.

      رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی تاکید کرد که آینده و سرنوشت کشور مربوط به مذاکرات “بین الافغانی” می‌شود که افغانها در آن سهم داشته باشند و برای آینده و سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

      او از مقام‌های امنیتی افغانستان خواست که درباره جزئیات کاهش خشونت کار ‌شود، برای عملی شدن آنچه را در توان دارد انجام داده و اراده خود را ثابت سازد و در همه سطوح این کار اعمال و به طرف متقابل هم ثابت بسازد که دولت اراده رفتن به طرف صلح را دارد.

      گروه طالبان نیز اعلام کرده که مذاکرات این گروه با آمریکا به پایان رسیده و سند توافقنامه صلح و ضمایم آن نهایی و به زودی امضا خواهد شد.

      این مطلب بدون برچسب می باشد.

      افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان