شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سفر خلیلزاد به کابل پس از تنش میان افغانستان و آمریکا

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، حدود بیست روز پس از پنجمین نشستش با نمایندگان طالبان به کابل سفر کرد.

در دوره‌های قبلی مذاکرات با طالبان، آقای خلیلزاد به محض تمام شدن گفت‌وگوها برای آنچه “گزارشدهی از این گفت‌وگوها” خوانده می‌شود، به کابل می‌آمد و با مقام‌های افغان دیدار می‌کرد.

آقای خلیلزاد در تازه ترین مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی، دلیل تاخیر سفرش به کابل را “نشستی مهم در آمریکا” خواند.

او در صفحه رسمی توییترش نوشته، از این که به کابل بازگشته خوشحال است و صبح امروز (دوشنبه ۱۲ حمل/فروردین) را با جلسه‌ای با نمایندگان تعیین‌شده از سوی حکومت برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح از جمله عبدالسلام رحیمی، رئیس این هیأت و محمد عمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح آغاز کرده است.

آقای خلیلزاد گفته در این جلسه در مورد آغاز هر چه سریعتر مذاکرات صلح بین‌الافغانی بحث شده است.

در همین حال هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان از دیدار محمد اشرف، رئیس‌جمهوری با آقای خلیلزاد خبر داده است.

آقای چخانسوری با انتشار بیانیه کوتاهی درباره دیدار طرف نوشته است:”بحث ها میان هردوجانب ادامه خواهد داشت و جزئیات پیشرفت در این بحث ها با مردم افغانستان شریک خواهد گردید.”

نماینده آمریکا برای صلح افغانستان همچنین امروز با عبدالله عبدالله، رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی و صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان نیز دیدار کرد.

آقای خلیلزاد این دیدار را “پربار” خوانده است و نوشته که آنها درباره چگونگی حمایت بهتر جامعه جهانی در روند صلح به رهبری و مالکیت ‌افغان‌ها حرف زده‌اند.

آقای خلیلزاد همچنین امروز با نمایندگان “شبکه زنان افغان” دیدار کرده است و گفته است که مسئله زنان باید بخشی از مذاکرات در تمامی گفت‌وگوها درباره صلح و آینده افغانستان باشد.

با داغ شدن مذاکرات آمریکا با طالبان درباره صلح، بسیاری از فعالان نسبت به نادیده گرفتن حقوق زنان ابراز نگرانی کردند. تا جایی که دو روز پیش آنجلینا جولی، هنرپیشه معروف آمریکایی و از فعالان حقوق پناهندگان در نشستی در سازمان ملل تاکید کرده که زنان باید در گفت‌وگوهای صلح برای پایان جنگ در افغانستان شریک باشند.

تنش محب و خلیلزاد

سفر نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به کابل در حالی صورت می‌گیرد که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان به تازگی او را به “دنبال کردن منافع شخصی‌اش در گفت‌وگوها با طالبان” متهم کرد و مدعی شد که آقای خلیلزاد قصد دارد زمینه را برای به قدرت رسیدن خودش در افغانستان فراهم کند؛ موضوعی که واکنش تند و اعتراضی وزارت خارجه آمریکا را در حمایت از آقای خلیلزاد به دنبال داشت.

آقای خلیلزاد نیز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این اتهام را رد کرد.

گزارش‌هایی هم به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی منتشر شده که مقام‌های این کشور دیگر تمایلی برای کار با آقای محب ندارند. در یکی از رسانه‌های داخلی افغانستان نیز به تازگی خبری منتشر شد و در آن گفته شد که مقام‌های آمریکایی نشستی را در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان به دلیل حضور آقای محب ترک کردند.

سفر آقای خلیلزاد همچنین در آستانه دور ششم مذاکرات او با نمایندگان طالبان و نشست اعضای این گروه با شماری از نمایندگان احزاب افغانستان در قطر صورت می‌گیرد.

روز گذشته هم نشستی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با اشتراک شماری از چهره‌های سیاسی از جمله حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری برگزار شد.

در خبرنامه ارگ آمده که این نشست به هدف “توحید تلاش های متعددی که برای صلح جریان دارد” برگزار شده است.

اولین نشست نمایندگان احزاب و چهره‌های سیاسی افغانستان در رابطه به مذاکرات اخیر صلح حدود دو ماه پیش در مسکو برگزار شد. در آن نشست هیچ نماینده‌ای از سوی دولت شرکت نکرده بود اما گفته شده رایزنی‌ها برای حضور نمایندگان حکومت در دومین دور این نشست‌ها جریان دارد.

دستاوردهای آخرین نشست آمریکا و طالبان

در پنجمین دور گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان، دو موضوع اصلی مطرح بود؛ یکی تدوین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و دیگری گرفتن تضمین‌هایی از طالبان که از خاک افغانستان، امنیت کشور ثالث مشخصا آمریکا تهدید نشود.

آقای خلیلزاد در پایان این دور از نشست‌ها گفته بود که دو طرف روی “پیش‌نویس” خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین‌‌هایی برای مبارزه علیه تروریسم “توافق” کرده‌‍اند.

او همچنین درمصاحبه با بی‌بی‌سی گفت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سال‌ها طول خواهد کشید.

مقام‌های افغان بارها تاکید کرده‌اند که باید رهبری گفت‌وگوهای صلح این کشور در دست حکومت باشد و به حاشیه رانده شدن حکومت در مذاکرات صلح، بسیاری از مقام‌ها را ناراضی ساخته است.

طالبان اما بارها تاکید کرده اند که حاضر به گفت‌وگو با حکومت نیستند. آقای خلیلزاد، با وجود آن که تایید کرده هنوز گفت‌و‌گویی درباره آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس صورت نگرفته، اما گفته مهم این است که افغان‌ها بر سر آینده کشورشان با هم بحث کنند.

او پیش از این نیز گفته بود که برای رسیدن به صلح باید روی دو مورد دیگر یعنی “گفت‌وگوهای بین‌الافغانی” و “آتش‌بس همه‌جانبه” نیز توافق صورت گیرد .

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان