شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سفر متقی به ایران؛ گامی مثبت در بهبود وضع مردم

♦️عصر روز شنبه امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در راس یک هیئت بلندپایه و به دعوت جمهوری اسلامی ایران عازم آن کشور شد. امیرخان متقی و هیئت همراهش روز یکشنبه با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و برخی مقامات آن کشور از جمله حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور ایران برای افغانستان دیدار داشت.

♦️هم وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و هم وزارت خارجه افغانستان گفته‌اند که هدف سفر و دیدارهای متقی با مقامات ایرانی مسایل بازرگانی، ترانزیتی، معادن، بازارچه‌های مرزی و تسهیلات برای مهاجرین افغان در ایران بوده است.

♦️این سفر از این جنبه برای افغانستان مهم است که می‌تواند دو ملت برادر و دوست را بیشتر از پیش در حالی که مانع بزرگی مثل امریکا از میان برداشته شده است، نزدیک کند و افغانستان را به پوتانسیل بزرگ و عظیم اقتصادی و ترانزیتی ایران وصل نماید.

♦️سفر امیرخان متقی به تهران در واقع گام مثبتی است که در آتیه نزدیک وضعیت اقتصادی مردم افغانستان را متحول خواهد کرد؛ زیرا ایران یکی از ظرفیت‌های بزرگ و توسعه یافته تجارت و بازرگانی و ترانزیت در منطقه به شمار رفته و بدون شک سرمایه گذاری مشترک دو کشور روی این مسایل و مسئله معادن، بازارچه‌های مرزی، اتصال افغانستان به آب‌های آزاد، غرب آسیا، اروپا و دستاوردهای ایران در عرصه‌های صنعتی و تجربی اهمیت به سزایی دارد.

♦️گذشته از این، سفر متقی به تهران در واقع با کاهش اثرات تحریم‌های امریکا بر ذخایر ارزی کشور، افزایش کالای اولیه در بازارهای افغانستان و کاهش قیمت نفت نیز موثر بوده و باید روی آن تاکید شود.

♦️افغانستان کشور آسیب دیده و بحرانی است و به تازگی از زیر یوغ دو دهه اشغال آزاد شده است، بنا بر این سفر و رجوع طالبان به سوی تهران در واقع استقلال کشور را تقویت کرده و بحران پس از اشغال را مهار می‌کند چون خود ایران تجارت گسترده‌ای در مبارزه علیه تحریم های ظالمانه دارد و به خوبی توانسته از پس آن برآید.

♦️از جهتی دیگر، در همین چند ماه اخیر پاکستان بار دیگر نشان داده که با افغانستان حتی با تغییر رژیم صادق نیست و مانع از ورود گندم‌های کمکی هند به افغانستان شده که در این راستا نیز بندر چابهار ایران فرصت عظیمی در اختیار افغانستان می‌گذارد تا بتواند با جهان از طریق آب‌های بین‌المللی ارتباط موثر و فارغ از شیطنت‌های پاکستان تامین کند
.
♦️در یک تحلیل کلی، سفر سرپرست وزارت خارجه طالبان به ایران، در جهت رشد اقتصادی، تحول ترانزیت، بانکداری، ارتباطات و تامین ثبات و امنیت در کشور موثر و مثبت است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان