شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سفیر روسیه در پیوند به حمایت مسکو از طالبان به مجلس سنا حضور یافت

سفیر روسیه در کابل، در پیوند به نگرانی سناتوران در خصوص حمایت مسکو از طالبان به مجلس سنا حضور یافت و توضیحاتی را در این مورد ارائه کرد.
الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل، با حضور در نشست کمیسیون روابط بین المللی مجلس سنای افغانستان، تماس این کشور با طالبان را تایید کرد؛ اما تاکید ورزید که این تماس ها در راستای تامین امنیت اتباع روسیه و تامین امنیت در افغانستان است.
آقای مانتیتسکی افزود: “روسیه با طالبان تماس برقرار کرده است ولی هیچگاهی اسلحه و پول برای این گروه تامین نکرده است؛ هدف اصلی ما از این تماس، تامین امنیت اتباع روسیه و تامین امنیت در افغانستان است”.
او خاطر نشان کرد که تماس مسکو با طالبان، تلاشی در جهت آزادی یک پیلوت روسی که با انجنیران ترکی سه سال پیش اسیر شده بود، می باشد. حکومت افغانستان هم در راستای آزادی این پیلوت کاری نتوانسته و مسکو به این دلیل روابط با طالبان را حفظ کرده است.
به گفته وی، موضع روسیه این است که از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می کند و نماینده های مسکو در تماس با طالبان، این گروه را برای انجام مذاکرات با دولت افغانستان و پایان دادن به خشونت ها تشویق می کنند.
سفیر روسیه در کابل، شایعات کمک تسلیحاتی روسیه به طالبان را کمپاینی ضد دولت روسیه در افغانستان خواند و تاکید ورزید که این مساله هیچ پایه و اساسی ندارد.
مانتیتسکی گفت: “در سالهای گذشته دو گروه طالبان و القاعده در افغانستان حضور داشتند؛ ولی آنطوری که رییس جمهور غنی گفته است حدود ۳۰ گروه تروریستی در افغانستان فعال اند، روسیه از حضور داعش در افغانستان بسیار نگران است به دلیل این که هدف این گروه کشورهای آسیایی مرکزی، ایران، هند، چین و روسیه است؛ در سوریه و عراق چقدر خشونت و بی رحمی کردند؛ حال در افغانستان نیز این خشونت را آغاز کرده است”.
به گفته وی، با حضور داعش و حدود ۳۰ گروه تروریستی دیگر در افغانستان، این سوال مطرح می شود که تعداد زیاد پایگاه های نظامی امریکا به چه هدفی در افغانستان ایجاد شده است که نمی تواند بر تروریزم پیروز شود.
از سوی هم، سناتوران نیز هرگونه ارتباط روسیه با طالبان را خلاف قوانین بین المللی خواندند و یاد آور شدند که افغانستان می خواهد با تمامی کشورهای جهان ارتباط دوستانه داشته باشد و امیدواراند که روسیه نیز این روابط را درک کند.
نجیبه حسینی نایب منشی مجلس سنا در نشست امروز با سفیر روسیه گفت: “دولت افغانستان هیچ فرقی میان طالبان و داعش نمی گذارد و با هردو گروه را تروریستی می داند و علیه آنان مبارزه می کند و امیدوار است که روسیه نیز به چنین درکی رسیده باشد”.
خانم حسینی خاطر نشان کرد که تامین امنیت نمایندگی های سیاسی از طریق ارتباط با یک گروه تروریستی و مخالف دولت رسمی خلاف قوانین بین المللی است و روسیه باید از دولت افغانستان بخواهد که نمایندگی های سیاسی اش را تامین امنیت کند نه یک گروهی که از سوی دولت افغانستان، تروریست خوانده شده است.
محمد علم ایزدیار دیگر عضو مجلس سنا نیز تامین ارتباط روسیه با طالبان، حمایت سیاسی از این گروه خواند که با خواست مردم و دولت افغانستان مخالف است.
آقای ایزدیار خاطر نشان کرد: “هم اکنون طالبان و پاکستان منزوی شده اند و سخت در تلاش کسب حمایت های سیاسی می باشند؛ و برقراری ارتباط روسیه با طالبان تلاشی به منظور حمایت سیاسی این گروه است که این ارتباط مخالف خواست مردم و دولت افغانستان می باشد”.
سناتوران از سفیر روسیه در افغانستان خواست که مشکلات و نگرانی هایش را در مورد فعالیت داعش در افغانستان از طریق دولت افغانستان، مطرح و پیگیری نماید نه اینکه افغانستان را به میدان رقبت های استخباراتی خود با امریکا تبدیل کند.
با وجود، نگرانی های گسترده از ارتباط روسیه با طالبان، دولت مرکزی افغانستان تا هنوز در این مورد به شکل رسمی چیزی نگفته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان