شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سیاف خطاب به ارگ و جمعیت: از حرف‌های «خرد و ریز» بگذرید

عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران جهادی افغانستان در مورد منظوری استعفای عطامحمد نور، والی پیشین بلخ از ارگ و حزب جمعیت خواسته است که از حرف‌های «خرد و ریز» بگذرند.
این رهبر جهادی که دیروز (جمعه، ۸ جدی) در یک نشست علمی در کابل سخنرانی می‌کرد، خطاب به ارگ و حزب جمعیت کرده گفت:«حالا زمان این کشمکش‎ها نیست».
آقای سیاف افزود که افغانستان در یک شرایط بحرانی قرار دارد و باید همه‌ی مردم دست‌به‌دست هم داده و برای برون‌رفت از وضعیت کنونی کار کنند.
وی تاکید کرد که سلامت و آرامش افغانستان نیاز به تفاهم میان سیاسیون، احزاب سیاسی و مردم افغانستان دارد.
آقای سیاف گفت: «سلامت، عزت، حیثیت و آبروی ملک ایجاب این را می‎کند که از گپ‎های خرد و ریز بگذریم، با هم دیگر تفاهم کنیم، دست برادری و دوستی بدهیم و کشور را از این وضعیت رقت بار بیرون ببریم؛ فعلاً وقت این کشمکش‎ها نیست، فعلاً فرصت این جنجال‎ها نیست، فعلاً وقت این است که همه دست‌به‌دست هم دهیم و کشور را از این حالت بکشیم و این گلیم غم را به لطف پروردگا از این ملک جمع کنیم».
آقای سیاف در بخش دیگری از سخنانش از گروه طالبان نیز خواست که به پروسه‌ی صلح افغانستان «لبیک» گفته و با دولت افغانستان به میز مذاکره شرکت کند.
این اظهارات سیاف، یکی از رهبران جهادی، در حالی مطرح می‌شود که پس از اعلام منظوری استعفای عطامحمد نور از سوی ارگ، حزب جمعیت اسلامی و عطامحمد نور با این موضوع به‌صورت جدی مخالفت کرده‌اند.
حزب جمعیت گفته است ارگ ریاست‌جمهوری تا زمانی‌که شرایط و خواست‌های این حزب را نپذیرد آقای نور از سمت‌اش کنار نمی‌رود.
از سویی هم شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به تنش‌های اخیر میان رییس‌جمهور و والی پیشین بلخ، گفته است که هر اقدامی که سبب بی‌ثباتی در کشور شود آنان با آن مخالف است.
سید اکرام‌الدین معصومی، رییس این شورا روز پنجشنبه (۷ جدی)، در مراسم سی‌و‌هشتمین سالروز تجاوز شوروی به افغانستان، در کابل گفت: «هر نوع حرکتی که امنیت و ثبات کشور را زیر سوال ببرد، به خیر و صلاح مردم ما نیست و شورای انسجام مخالف چنین حرکتی است».
برخی از اعضای شورای انسجام جمعیت اسلامی، ناتوانی‌های مدیرتی در رهبری حزب جمعیت اسلامی را از عواملی دانستند که سبب کشیدگی‌ها در این حزب شده است.
محمدانور جگلدک، عضوی شورای انسجام جمعیت اسلامی گفت: «ما با تنظیم خود که جمعیت اسلامی است مشکل داریم. ما باید وحدت جمعیت اسلامی را نگهداریم».
از سوی دیگر، مشاور ریاست جمهوری در امور انسجام ملی در این مراسم گفت که مجاهدان و رهبران سیاسی در میدان‌های نبرد پیروز، اما در میدان سیاست همواره ناکام بوده‌اند.
محمدالماس زاهد، مشاور رییس‌جمهور در امور انسجام ملی گفت: «ما باید وحدت مجاهدان و یک‌پارچگی شمال و جنوب را ایجاد کنیم. نگذاریم دشمن به نام‌های متفاوت در بین ما رخنه و از ما سوءاستفاده کند».
اکنون که نزدیک به دو هفته از منظوری استعفای عطامحمد نور، والی پیشین بلخ از سوی رییس‌جمهور می‌گذرد، آقای نور در ولایت بلخ به کارش ادامه داده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان