شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سیستم الکترونیکی جایگزین پول نقد در بانک‌های افغانستان می‌شود

«انور شاه یوسفی» رئیس بانک افغانستان در هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به چالش‌های موجود در سیستم داد‌وستد بانکداری و تجار و شهروندان و فرسوده شدن پول‌های کاغذی گفت: به‌دلیل رفع چالش‌های مختلف در روند بانکداری و همچنین پرداخت پول به بانک از سوی تجار و شهروندان  و یا پرداخت درآمد دولتی به بانک‌ها، بانکداری الکترونیکی در مرکز افغانستان اجرائی شد و پس از گذشت ۲ سال این روند پس از استفاده و اطلاع‌رسانی به شهروندان اجباری شده است.

یوسفی تاکید کرد: در مرحله نخست این روند معاملات بالای ۵۰ هزار افغانی را نیز اجرا می‌کرد اما اکنون در مرحله دوم نیز تمامی معاملات زیر ۵۰ هزار افغانی نیز به‌صورت الکترونیکی اجرا خواهد شد.

از طرفی دیگر «شفیق الله شفیق» معاون عملیاتی بانک مرکزی افغانستان با تاکید بر اجرای خدمات بانکداری الکترونیکی برای رفع چالش‌ها به‌خصوص فساد گفت: با راه‌اندازی خدمات الکترونیکی در بانک‌ها از استفاده از پول نقد و فرسوده شدن بانک‌نوت‌ها در سراسر افغانستان جلوگیری و روند جدید الکترونیکی را برای پرداخت مالیات و خدمات دیگر برای شهروندان و به‌خصوص تجار را جایگزین آن کردیم.

وی افزود: با این کار روند پرداخت مالیات و خدمات دیگر بانکی سرعت یافته و پرداخت‌ها به‌صورت شفاف و درست صورت می‌گیرد، فرهنگ بانکداری نیز توسعه می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدا این طرح در کابل مرکز افغانستان نیز اجرائی شد و پس از آن در مرحله دوم در مراکز ۶ حوزه افغانستان و در حال حاضر با آغاز سال جاری نیز این سیستم در سراسر بانک‌های افغانستان اجرائی شده است.

«سلطان حمید سلطانی» نماینده وزارت دارائی افغانستان نیز با اشاره به آغاز روند بانکداری الکترونیکی در افغانستان گفت: این روند سبب خروج اموال تجار از گمرکات در اسرع وقت شده و پرداخت‌ها به دور از فساد گسترده به‌صورت شفاف صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با این رویکرد در بانک‌های افغانستان روند پرداخت و داد وستد بازرگانان سرعت یافته و وزارت دارائی از آغاز این روند توانسته در زمان اندک نزدیک به ۱۱ میلیارد افغانی را جمع‌آوری کند.

«حمید الله خادم» رئیس اتاق صنایع و معادن هرات نیز در این مورد گفت: برای یک تجار مهم است تا برای گسترش تجارت خود دسترسی آسان به روابط با کشورهای دیگر از طریق خدمات بانکی داشته باشد که این روند می‌تواند بسیاری از چالش‌های انتقال پول و دریافت آن را حل سازد.

وی از دولت خواست تا با رفع چالش‌های سد راه بازرگانان و سرعت بخشیدن به روند انتقال پول و همچنین دریافت آن را برای بازرگانان آسان‌تر سازد.

عدم سیستم بانکداری نوین یا الکترونیکی در افغانستان در گذشته سبب بروز چالش‌هایی چون عدم پرداخت مالیات به موقع، وجود چالش‌های گسترده در امر بازرگانی، فرسوده شدن پول‌های کاغذی، فساد گسترده در بانک‌ها و گمرکات شده بود.

مسوولان بانک مرکزی افغانستان تاکید کردند که از این پس استفاده از روند الکترونیکی بانکداری در افغانستان اجباری شده است و با این کار نیز چالش‌های گسترده  پولی نیز حل خواهد شد.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان