شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سیگار: بعضی برنامه‌های آمریکا برای ثبات افغانستان نتیجه معکوس داشت

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه خود از نتیجه معکوس تلاش‌های آمریکا برای باثبات کردن اوضاع در افغانستان خبر داده است.

سیگار گفته که آمریکا میلیاردها دلار هزینه کرد تا مناطق آسیب‌پذیر افغانستان با ثبات شوند، ولی در جاهایی این تلاش‌ها نتیجه معکوس داشته و اوضاع را بدتر کرده است. سیگار گفته است که برنامه‌های عمرانی که بخشی از پروژه ایجاد ثبات در نقاط مختلف افغانستان را تشکیل می‌داد، بدون آگاهی لازم از شرایط افغانستان تدوین شده بود.

در گزارش جدید این نهاد آمده است که آمریکا در رابطه با بازسازی افغانستان اهدافی غیرعملی برای خودش تعیین کرد. این گزارش می‌افزاید که بعد از سال ۲۰۰۱، آمریکا نگاهی اغراق آمیز در مورد توانایی‌ها آن کشور برای بازسازی و اصلاحات در نهادهای دولتی افغانستان داشت.

در این گزارش به عنوان مثال آمده است که نیروهای امنیتی بر گروهای امدادرسان فشار می‌آوردند تا مثلا در محله‌ای که هنوز با تهدید طالبان مواجه بود ساختمان مکتبی را بازسازی کنند. این نوع نگرش باعث به انجام نرسیدن برخی از پروژه‌های عمرانی شد.

جان ساپکو، سربازرس سیگار گفته است که زمان‌بندی یکسان عملیات نظامی با تلاش‌های ثبات‌سازی واقع‌بینانه نبود. عملیات‌های نظامی نتیجه آنی ولی ناپایدار داشت در حالیکه روند ثبات‌سازی زمانبر بود.

آقای ساپکو می‌گوید، برخلاف دستاوردهای نظامی، تلاش‌ برای ایجاد ثبات پیچیده و دشوار است و مرتبا به توجه و تمویل و تجهیز نیاز دارد. در مورد افغانستان، قبل از اینکه پروژه‌های ثبات‌سازی جان بگیرد، وضعیت امنیتی تغییر می‌کرد.

به نظر نویسندگان، در آخر کار یعنی سال ۲۰۱۴ و زمانی که نیروهای آمریکایی مسئولیت حفظ امنیت افغانستان را به نیروهای دولتی این کشور واگذار کردند، همان دستاوردهای ناچیز پروژه‌های ایجاد ثبات نیز به مخاطره افتاد زیرا نیروهای دولتی توان مقابله با طالبان و تامین امنیت را مانند گذشته نداشتند.

این گزارش تلاش کرده است تا اهداف استراتژیک آمریکا در افغانستان را در برابر پولی که هزینه شده و نتیجه‌هایی که به دست آمده ارزیابی کند.. این گزارش نتیجه گرفته است که آمریکا نتوانسته در عرصه ایجاد ثبات در افغانستان به اهداف استراتژیک خود دست یابد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان