شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سیگار: سوخت ارتش افغانستان و آمریکا به ارزش ۱۵۴ میلیون دلار دزدی شده

اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرد که در سال‌های گذشته مواد سوخت مورد نیاز ارتش افغانستان و آمریکا به ارزش بیش از ۱۵۴ میلیون دلار آمریکایی “دزدی” شده است.

در گزارش سیگار همچنین آمده است که مقام‌های آمریکایی از به سرقت رفتن سوخت نیروهای ارتش افغانستان و آمریکا مطلع بوده‌اند.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که این گزارش نیاز به بررسی دارد و او مدعی است که روند انتقال سوخت به نیروهای افغان در سال‌های اخیر نسبتا شفاف بوده است.

براساس این گزارش، سرقت سوخت مورد نیاز نیروهای افغانستان به معنی این است که سود بدست آمده از آن، می‌تواند “منجر به فراهم آوری منابع مالی برای افراد گروه طالبان و سایر شورشیان در این کشور شود”.

این نهاد افزوده که آمریکا بیشتر از ۲.۸ میلیون بشکه سوخت برای عملیات‌های نظامی در افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶، کمک کرده است که ارزش آن بیش از ۱۳ میلیارد دلار می‌شود.

سیگار افزوده که در ماه مارچ ۲۰۱۷ وزارت دفاع آمریکا تخمین/برآورد کرد که نیروهای نظامی افغانستان سالانه به حدود ۱۰۸ میلیون بشکه سوخت نیاز دارد.

این نهاد افزوده که از سال ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۸ وزارت دفاع آمریکا فراهم کردن سوخت به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار برای نیروهای نظامی افغانستان در نظر گرفتند.

به گزارش سیگار در مارس ۲۰۱۷ وزارت دفاع آمریکا بررسی کرد که نیروهای امنیتی افغانستان سالانه به حدود ۱۰۸ میلیون بشکه سوخت نیاز دارند.

سیگار افزوده که این نهاد از سال ۲۰۱۲ تحقیق خود را در این باره آغاز کرده و تاکنون ۷۰ مورد تحقیق انجام داده است. در نتیجه این تحقیقات، از متخلفان ۳۲ میلیون دلار به دلیل جریمه و جبران خسارت دریافت شده و بیشتر از ۲۸ میلیون دلار نیز پس گرفته شده‌ است. به گفته سیگار، ۴۰ نفر از عاملان به زندان محکوم شده و ۱۷۶ نفردیگر از کار در نهادهای نظامی ممنوع شده‌اند.

فساد در نهادهای امنیتی بخصوص بخش تدارکات این نهادها همواره خبر ساز بوده است. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در اولین سالهای کارش وظایف کارمندان بخش تدارکات و خریداری وزارت دفاع افغانستان را به حالت تعلیق در آورده و دستور داده کارمندان این بخش حق خروج از کشور را ندارند

اما با تمام این اقدام‌ها هنوز هم مردم مدعی هستند که فساد در خریداری سوخت برای نیروهای ارتش افغانستان وجود دارد.

خرید سوخت مورد نیاز نیروهای امنیتی افغانستان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین موارد خریداری حکومت افغانستان است، در سال ۱۳۹۳ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که با لغو قرارداد سابق خریداری سوخت وزارت دفاع و بستن قرار داد جدید ۸۷ میلیون دلار صرفه جویی مالی شده ‌است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان