شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » شهید بلخی مبارزه کرد و به زندان رفت تا ظلمی صورت نگیرد و حقی ضایع نشود

رئیس جمهور اشرف‌غنی با صدور پیامی به مناسبت پنجاهمین سالیاد شهادت علامه سید اسماعیل بلخی گفت که وی در شعر و نثر، منادی ارزش هایی بود که می تواند شکوه یک ملت باشد.

رییس جمهور همچنین گفته است که مرحوم بلخی نه تنها متعلق به خاک و وطن خود و نیز نه تنها متعلق به خانواده سادات کشور بود؛ بلکه متعلق به تمام مرز و بوم کشور و همه ملت افغانستان است.

رئیس جمهور افزوده است که مرحوم بلخی مبارزه کرد و در این راه به زندان رفت و دلیل آن این بود که در این وطن ظلمی صورت نگیرد و حقی ضایع نگردد.

در همین حال، سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری نیز با سخنرانی در سمینار سیاسی و فرهنگی گرامیداشت از پنجاهمین سالیاد شهادت علامه سید اسماعیل بلخی گفت: بر همه ما فرض بود که در پنجاهمین سالگرد شهادت علامه بلخی در برابر این شخصیت نامدار و مبارز که حق بزرگی بر همه ما دارد، ادای احترام کنیم و خاطره جاودانه ایشان را گرامی بداریم.

آقای دانش علاوه کرد: خوشحالیم که این فرصت فراهم شد تا بتوانیم یکبار دیگر با بازخوانی اندیشه های شهید بلخی هم یاد او را گرامی بداریم و هم از پیام های ۵۰ سال پیش آن بزرگمرد، برای امروز خود بیاموزیم و افکار او را برای نسل امروز معرفی کنیم.

به گفته معاون دوم ریاست جمهوری، شهید سید اسماعیل بلخی واقعا فریادگر آزادی و صدای او صدای آزادی و آزاد‌خواهی بود.

دانش گفت: شهید بلخی نه نظام خلافت را مطرح کرده است و نه نظام امارت و نه نظام سلطنت را؛ آنچه در این رابطه به صراحت در سخنان و اشعار ایشان، مطرح شده، «نظام جمهوریت» است.

دانش با بیان اینکه جمهوریت، نظامی است که مبتنی بر انتخابات و اراده مردم است و نه اراده یک فرد، افزود: شهید بلخی در کنار «جمهوریت» داشتن «قانون اساسی» و «قانون پارلمانی» و «آزادی های مذهبی» را نیز مطرح می کند و نظام شاهی را بی پرده و جسورانه مورد انتقاد قرار می دهد.

وی گفت: شهید بلخی همواره یک چهره معترض و عصیانگر بود و نماد غرور و عزت انسانی. او فراتر از قوم و تبار و مذهب، به برابری انسان ها می اندیشید و به ارزش های انسانی باور داشت و می خواست سیاست در افغانستان سیاست انسانی باشد نه سیاست شوونیستی و قومی.

دانش تاکید کرد که شهید بلخی از قلبی بزرگ و پرمهر و سعه صدر و دیدی فراخ و ژرف‌نگر برخوردار بود و هرگز در دام تنگ قوم و سمت و زبان و حتی مذهب گرفتار نشد.

معاون دوم رئیس جمهور افزود که برای شهید بلخی همین افتخار کافی است که در راه آرمان هایش یعنی آزادی، برابری، عدالت و وحدت، به تعبیر خودش از جوانی‌اش گذشت و ۱۴ سال و هفت ماه و ۱۱ روز را در زندان سپری کرد.

به گفته آقای دانش، شهید بلخی از پیشگامان مبارزات سیاسی در افغانستان است و حد اقل در طول ۷۰ سال اخیر هر کس و گروهی در کشور که دست به مبارزه سیاسی و فرهنگی زده است، مخصوصا در میان هزاره ها و شیعیان افغانستان، از دور یا نزدیک، کم یا زیاد، تحت تأثیر اندیشه ها و شعرهای شهید بلخی بوده است.

وی ابزار داشت: من و همسالان من هرچند از نگاه سنی، توفیق دیدار با شهید بلخی را نداشته ایم؛ ولی از نگاه فکری، اولین کسی که اندیشه و رفتار سیاسی و مبارزاتی او بر روح و روان و جهت دهی فعالیت های سیاسی و فرهنگی ما تأثیر گذاشته، شخصیت علامه بلخی بوده است.

آقای دانش گفت: ما همگی بخشی از عمر و زیست سیاسی و فکری خود را مدیون شهید بلخی بوده ایم. گویا ما با او یکجا دست به قلم برده ایم و نوشته ایم و سروده ایم و حتی با او یکجا هوای نمناک زندان دهمزنگ را تنفس کرده ایم و با او یکجا حال و هوای تاریخ سراسر ستم و تبعیض و محرومیت کشور را نفس کشیده ایم.

بر گفته او، شهید بلخی در حقیقت الهام بخش و بنیانگذار یک نهضت سیاسی- فکری حد اقل در میان بخش وسیعی از مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی شد؛ ولی در میان شیعیان و هزاره های افغانستان این تأثیرگذاری بیشتر بود.Top of Form

آقای دانش با ابراز اینکه شهید وحدت ملی استاد مزاری یکی از کسانی بود که از آغاز فعالیت های فرهنگی و سیاسی خود، از شهید بلخی الگو گرفته است افزود شهید مزاری بارها گفته بود که در اولین ملاقات با بلخی تحت تأثیر او قرار گرفته و دیدار با او سرنوشت ایشان را تغییر داده است.

آقای آدانش تاکید کرد که استاد مزاری گفته بود چند روزی که بلخی در قریه ما و در مهمانخانه ما بود از صحبت های او خیلی چیزها یاد گرفتم. بلخی مرا به درس خواندن و عسکری رفتن تشویق می کرد.

بر اساس گفته های معاون دوم ریاست جمهوری، آزادی و عدالت دو عنصر کلیدی و دو هدف و دو آرمان مشترک در مبارزات شهید بلخی و شهید مزاری است.

این مقام حکومتی تاکید کرد که در تاریخ مردم هزاره و شیعه افغانستان، علامه فیض محمد کاتب هزاره، علامه سید اسماعیل بلخی و شهید عبدالعلی مزاری سه چهره شاخص، نامدار و ماندگار هستند که سه عنصر انسانی و حیات بخش دانایی، آزادی و عدالت را به روح و روان ما تزریق کردند.

دانش خاطرنشان کرد که ما نباید دچار گسست و انقطاع شویم و بر گذشته خود خط بطلان بکشیم و هر روز کار را از صفر شروع کنیم، ما دیگر در یک خلأ نیستیم تا همیشه کار را از نو آغاز کنیم، ما باید تسلسل تاریخی حرکت خود را حفظ کنیم.

این مقام حکومتی ابراز داشت که ما باید آرمان ها و اهداف بنیادی و استراتژی اصلی خود را که نزدیک به یک قرن پیشینه پرافتخار دارد، امروز هم متناسب با شرایط و مقتضیات زمان و تاکتیک های نو و امروزین ادامه بدهیم.

معاون دوم رئیس جمهور گفت: دو اصل ارزشمند و انسانی «آزادی» و «عدالت» و همچنین نظام جمهوری مردم سالار و متکی بر قانون و انتخابات از خواسته های اصلی شهید بلخی و شهید مزاری بود که امروز هم جزء اصلی اندیشه و سیاست ما هست و باید باشد.

وی گفت که اهتمام به علم و فرهنگ و اندیشه و احترام و فرصت دادن به نیروهای فرهنگی روشنفکر و تحصیل یافته و پرورش استعدادهای برتر نهفته در جوانان این سرزمین، از سیره حسنه شهید بلخی و استاد مزاری بود که امروز هم باید جزء دیگر اولویت های ما باشد.

دانش تصریح کرد که شیوه ها و تاکتیک های مبارزه از نگاه شهید بلخی و شهید مزاری همیشه متغیر و در حال تحول و تکامل است و ما امروز نیز باید شیوه های مبارزاتی خود را مطابق شرایط و مقتضیات زمان عیار بسازیم و از روش هایی که در این زمانه جوابگو نیست بپرهیزیم.

سرور دانش؛ معاون دوم رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد که بدون شک بهترین شیوه مبارزاتی در این زمانه مبارزه سیاسی، مدنی و فرهنگی مسالمت آمیز و به دور از خشونت است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان