شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » صد روزگی حاکمیت طالبان؛ نبود امنیت و ثبات سیاسی و ظهور داعش

♦️اکنون صد روز از حاکمیت طالبان می‌گذرد، در این سه ماه هم افغانستان و هم جهان تحولات زیادی به خود دیده و اوضاع منطقه دگرگون شده است. روایت‌های رسمی داخل افغانستان نیز دگرگون شده و اوضاع اقتصادی و سیاسی و امنیتی کشور به کلی عوض شد. داعش بار دیگر سر بر آورده و تهدیدی جدی علیه افغانستان و منطقه به شمار می‌رود.

♦️هرچند طالبان در این سه ماه همه روزه بیان می‌کنند که داعش جدی نیست و نمی‌تواند که امنیت افغانستان و کشورهای منطقه را از داخل خاک کشورما تهدید کند، اما واقعیت این است که در همین برهه زمانی، مطابق آمارهای سازمان‌های بین‌المللی حملات داعش از بیش از صد درصد افزایش یافته و توانسته که حتا در داخل صفوف طالبان نیز نفوذ کند.
دو انفجار خونین و هولناک در مساجد شیعیان در کندز و قندهار در حاکمیت طالبان رخ و داده و صدها تن را به کام مرگ کشاند.

♦️ میزان حملات با ماین مقناطیسی در کشور افزایش یافته و همه روز بیم آن می‌رود که چند تن در کابل و شهرهای دیگر با حملات انتحاری و انفجاری کشته شوند.
در همین دوره سه ماه، میزان ربایش انسان‌ها به شدت در شهرهای کلان افزایش یافته و تاجران و داکتران زیادی نیز اختطاف شدند.

♦️ نمونه دم دست آن اختطاف و سپس قتل داکتر نادر عالمی متخصص مشهور عقلی و عصبی در بلخ بود که در اوایل حاکمیت طالبان ربوده شد و هفته گذشته جسد او در شهر مزارشیف پیدا شد. آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای حاکمیت طالبان تاکنون بیش از ۶۰ تاجر در نقاط مختلف کشور از سوی اختطاف گران ربوده شده و تاکنون یا ناپدید هستند و یا هم اجساد شان در گوشه و کنار یافت شده است.

♦️از جانب دیگر، اوضاع در این صد روز در ننگرهار و زون مشرقی بدتر از نقاط دیگر بوده و همه روز نزدیک به ده تن یا از سوی طالبان به اتهام داعشی بودن کشته می‌شود یا داعشیان طالبان و مردم ملکی شکار می‌کنند که طالبان تاکنون در مهار آن ناتون بوده است.
گزارش‌هایی نیز حاکی است که طالبان برای سرکوب داعش بیش از ۱۳۰۰ نیروی تازه نفس را روانه ننگرهار کرده و می‌خواهند که به دور از چشم رسانه‌ها و جامعه جهانی علیه این گروه مبارزه کنند.

♦️اما آنچه مهم است این که طالبان در صد روز نخست حاکمیت شان از هرنگاه ناکام بوده اند. این گروه نتوانسته ثبات سیاسی را تامین کند، امنیت را استحکام بدهد و زندگی مردم را به شکل نورمال در بیاورد. در این صد روز تمام تلاش طالبان در لج بازی با مردم و کشورهای منطقه و جهان گذشته و در میان خویش به زدو خورد پرداخته‌اند.

♦️اگر طالبان پس از این فرمول حکومت فراگیر را نپذیرند، اوضاع از این نیز بدتر شده و کشورهایی نظیر امریکا با ایجاد رخنه در صف طالبان، داعش را رشد داده و بلایی دیگر در منطقه نازل خواهند کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان