شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طالبان: با آمریکا هفته بعد گفت‌وگو می‌کنیم

یک منبع از گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته که دور بعدی مذاکرات این گروه با نمایندگان آمریکا به هفته بعد موکول شده است. پیش از این قرار بود که این نشست، امروز (۱۹ جدی/دی) و فردا برگزار شود، اما دقیق مشخص نشده که چرا زمان آن تغییر کرده است.

این منبع از طالبان گفته است که نشست نمایندگان این گروه با نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات صلح در هفته بعد در تاریخ ۱۵ ژانویه قرار است انجام شود.

پیش ازاین خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که گروه طالبان بر سر موضوعات مذاکرات قطر به توافق نرسیده‌اند، از این‌رو این نشست به هفته بعد موکول شده است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات صلح افغانستان در سه ماه گذشته دست‌کم سه بار با اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفت‌وگو کرده است.

آقای خلیلزاد شب گذشته اعلام کرد که دور دیگری از سفرهای منطقه‌ای‌اش را آغاز کرده و قرار است به پاکستان، هند، چین و افغانستان سفر کند.

از جزئیات سفر آقای خلیلزاد و گفت‌وگوهای او با مقام‌های کشورهای منطقه از جمله پاکستان، روسیه و عربستان اطلاعاتی در دست نیست. اما او اعلام کرده است که در پی فراهم‌سازی مذاکرات بین‌الافغانی است.

نشست قطر در حالی به تاخیر افتاده است که پیش از این اعلام شده بود که این نشست در ادامه مذاکرات نمایندگان طالبان در ابوظبی در جده عربستان در اواخر این ماه (ژانویه) برگزار خواهد شد. اما مدتی بعد اعلام شد که طالبان با نمایندگان آمریکا در قطر به گفت‌وگو می‌نشیند.

هنوز علت تغییر مکان مذاکرات طالبان و امریکا از عربستان به قطر مشخص نشده است، اما گزارش شده است که گویا عربستان از طالبان خواسته است که در این نشست با دولت افغانستان به گفت‌وگو بنشیند، موضوعی که طالبان بارها آن‌را رد کرده و گفته است که حاضر نیست با دولت افغانستان مذاکره کند. این گروه، آمریکا را طرف اصلی مذاکره می‌داند.

با این حال در حدود سه ماه گذشته نمایندگان کشورهای مختلفی با اعضای گروه طالبان دیدار کرده‌اند. در نشست پنج‌جانبه ابوظبی، نمایندگان آمریکا، پاکستان، عربستان، امارات متحده عربی و طالبان حضور داشتند.

پس از آن ایران اعلام کرد که با گروه طالبان رابطه دارد و تهران هم حدود دو هفته پیش میزبان گروه طالبان بود.

با این حال در دست‌کم پنج دیدار مقام‌های کشورهای مختلف بویژه آمریکا با طالبان، هیچ‌گاه دولت افغانستان حضور نداشته است. به نظر می‌رسد کابل چندان از این نشست‌ها راضی به نظر نمی‌رسد. امروز هم عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی گفت که تاکنون هیچ تغییری در موضع طالبان دیده نشده است.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان