شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طالبان در طرح خواسته‌های خود رویکرد واقع‌بینانه‌تری داشته باشند/افغانستان قربانی بازی بزرگ قدرت‌های اصلی در قرن ۲۱

رئیس جمهور پیشین افغانستان از اعضای طالبان خواست تا در طرح خواسته‌های خود رویکرد واقع بینانه‌تری را داشته باشند و به این ترتیب امکان پیشبرد فرایند مذاکرات صلح فراهم آید.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان از عملکرد دولت کنونی این کشور که اجازه آزادی‌های بیشتری را به نیروهای نظامی آمریکا می‌دهد انتقاد کرد.

خبرگزاری رویترز نوشت:  «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان ضمن انتقاد از اعطای آزادی‌های بیشتر به نیروهای نظامی آمریکا برای مبارزه با شبه‌نظامیان طالبان گفت که چنین رویکردی باعث از میان رفتن تمامیت ارضی کشور در یک فرآیند فرسایشی می‌شود.

کرزی که نفوذ قابل توجهی در فضای سیاسی افغانستان دارد همچنین خواستار آن شد که اعضای طالبان در طرح خواسته‌های خود رویکرد واقع بینانه‌تری را داشته باشند تا امکان پیشبرد فرایند مذاکرات صلح فراهم آید.

وی ضمن اظهارنظر درباره مداخله نظامی نیروهای آمریکایی در کشورش به انتقاد از عملکرد دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان پرداخت و از استقبال بیش از اندازه دولت کابل از فعالیت سیاسی و نظامی آمریکایی‌ها در این کشور ابراز ناخرسندی کرد.

کرزی گفت: چگونه ممکن است که رئیس جمهوری آمریکا اجازه انجام حملاتی را در خاک افغانستان صادر کند. آیا ما اینجا دولت نداریم آیا ما کشوری دارای تمامیت ارضی نیستیم؟

وی افغانستان را قربانی بازی بزرگ قدرت‌های اصلی در قرن ۲۱ قلمداد کرد و در عین حال آمریکا و پاکستان را به خاطر جنگ افروزی مورد انتقاد قرار داد و خواستار شکل دهی مجدد به شراکت کابل و واشنگتن شد و گفت: در این راستا ائتلاف موجود میان دو کشور نباید از میان برود.

کرزی تصریح کرد: من می‌خواهم با آمریکا هم‌پیمان و شریک باشیم اما این مساله باید در چارچوب روابط شراکت و نه ارباب و برده تعریف شود.

وی اضافه کرد: ما باید مالکان این سرزمین باقی بمانیم و آمریکا در این خاک فقط مهمان است.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان خاطرنشان کرد: تغییر اندکی در تاکتیک‌های آمریکا پس از کشته شدن ملا اختر منصور،‌ رهبر پیشین طالبان ملاحظه شده است.

ایسنا نوشت:کرزی از اعضای طالبان به عنوان هم میهنان افغانستان یاد کرد که باید متوجه باشند که این کشور متعلق به آنهاست و باید از نفوذ پاکستان خارج شوند.

وی گفت: من از اعضای طالبان می‌خواهم که خود را از نفوذ خارجی‌ها از جمله نفوذ نظامی و اطلاعاتی پاکستان برهانند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان