شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طالبان مدعی حکومت داری هستند، به مسئولیت خویش عمل کنند

♦️طالبان از زمانی که علیه امریکا جنگیدند تا کنون مدعی هستند که دولت هستند و «امارت اسلامی» آنان به صورت غیر قانونی کنار زده شده و اینک دوباره با زور آن را احیا کرده‌اند.

♦️ آنان ادعا دارند که دولت قانونی افغانستان هستند و باید جامعه جهانی و کشورهای منطقه «امارت اسلامی» را به رسمیت بشناسند، ولی باید دید که این گروه چقدر به مسئولیت‌های یک دولت عمل کرده و آیا می‌توان چنین مسئله‌ای را در مورد عملکرد طالبان صادق دانست.

♦️از دیگر مسایل مانند به حاشیه راندن پیروان مذهب جعفری، به حاشیه راندن اقوام مختلف کشور، محو پرچم ملی کشور و عدم ایجاد یک دولت و ساختار فراگیر که در آن تمام اقوام و پیروان مذاهب مختلف و زنان خود را بازیابند که بگذریم، حمله به سفارت ایران در کابل و کنسولگری این کشور در هرات که توام با خشونت و خسارت بود، نشان می‌دهد که طالبان نمی‌توانند مسئولیت های یک دولت را عملی کنند.
طالبان در تامین امنیت مراکز دیپلماتیک عاجز بوده و نتوانستند هجمه و یورش یک عده عنصر مزدور را به مراکز دیپلماتیک یک کشور که حضور فعال دارد، بگیرند.

♦️احتمالاً حلقاتی در طالبان وجود دارد که هنوز در مکنونات قلبی خویش دارای تفکر وهابی هستند و از این که یک مرکز دیپلماتیک ایران به عنوان قطب جهان تشیع مورد یورش قرار می‌گیرد، خوشحال، ولی سران و رهبران طالبان باید درک کنند که در شرایط کنونی که در انزوای جهانی به سر می‌برند و هیچ کشور آنان را به عنوان دولت مشروع و رسمی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد، باز بودن سفارت ایران و چند کشور دیگر در واقع موهبت الهی است؛ زیرا بسته بودن سفارت‌ها و مراکز دیپلماتیک به معنی انزوای بیشتر و فرو رفتن در عمق تجرید است.

♦️بر همین اساس، طالبان که مدعی دولت بودن و مشروعیت داشتن در افغانستان هستند، باید این موهبت را از دست ندهند و با تمام توان مسئولیت خویش بدانند که امنیت مراکز دیپلماتیک و سفارت‌ها را تامین کنند. سران طالبان باید با دقت به اوضاع نظاره داشته باشند و اجازه ندهند که برخی حلقات در داخل آنان همراه و همدست عناصر مزدور شوند و زیر چتر افکار و احساسات وهابی، به دشمنی میان دو ملت دامن بزنند.

♦️از این رهگذر، بر سران و رهبران طالبان واجب است که همانند یک دولت مسئول، عملکرد خویش را مطابق استندردهای جهانی عیار بسازند و ضمن تامین امنیت مراکز دیپلماتیک آن هم از کشوری که در بدترین شرایط دروازه‌اش را به روی مهاجران و تاجران کشور نبسته، قدردانی خود را ابراز بدارند.

♦️شکی نیست که کلیت طالبان راضی به حمله بر مراکز دیپلماتیک ایران نبودند و نیستند، اما اگر همین عناصر وهابی و مشکوک از میان صفوف آنان تصفیه نشود، در آینده آب را گل آلود می‌کنند و به اهداف شوم اجانب کمک.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان