شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عادله راز: توافق صلح نهایی شود یا نشود، انتخابات باید برگزار شود

عادله راز، نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که صلح و انتخابات دو روند مهم و سرنوشت ساز برای افغانستان است، اما به گفتۀ وی انتخابات باید در هر صورت برگزار شود، صرف نظر از این که توافق صلح تا ماه سپتمبر سال روان صورت می‌گیرد یا خیر.

مقام‌های حکومت افغانستان و امریکا ابراز امیدواری کرده اند که توافق ابتدایی صلح با طالبان تا اول سپتمبر سال روان نهایی شود. بر اساس تقویم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹( ۶ میزان۱۳۹۸) برگزار شود.

خانم راز در مصاحبۀ اختصاصی با تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت که برگزاری انتخابات به عنوان تعیین و تثبیت کنندۀ نظام و حافظ ارزش‌ها و دستآوردهای دو دهۀ پسین در افغانستان، موضوع مهم و اساسی است.

نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل گفت که اگر طالبان به این فکر اند که نظام طالبانی ۱۸ سال پیش را در افغانستان حاکم کنند، باید بدانند که دیگر این مفکوره و چنین ساختار نظام برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست.

طالبان از ماه‌ها به اینسو با نمایندگان ایالات متحده در چارچوب مذاکرات صلح چانه زنی دارند. بحث خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، تضمین‌های ضد دهشت افگنی، مذاکرات بین الافغانی و آتش بس فراگیر و دایمی، از نکات عمدۀ مورد بحث در نشست‌های نمایندگان امریکا با طالبان است.

او گفت که حکومت افغانستان با رهایی زندانیان طالبان، اراده و تعهد خود را به صلح نشان داد و به گفتۀ وی اکنون طالبان نیز تنها به گفتگو در این روند بسنده نکرده و با کاهش خشونت و آمادگی برای مذاکرات رودر رو با حکومت، تعهد عملی خود را به صلح نشان دهند.

خانم راز گفت که حکومت افغانستان نیز بر تحقق همزمان چهار موضوع مورد بحث میان طالبان و امریکا هم نظر است، اما تاکید دارد که روی هر چهار مورد باید همزمان توافق شود. او گفت که عدم توافق حتا روی یکی از این موارد، به مفهوم عدم توافق روی هرچهار مورد است.

عادله راز می‌گوید آن گونه که طالبان به خروج نیروهای بین المللی از افغانستان پافشاری دارند، حکومت افغانستان نیز می‌خواهد که قوای خارجی در چارچوب یک جدول زمانی مشخص از این کشور بیرون شوند.

با اینحال، طالبان که حکومت افغانستان را دست نشانده می‌خوانند تا حال از مذاکرات مستقیم با حکومت ابا ورزیده اند.

خانم راز می‌گوید که حکومت افغانستان انتخابی است و اگر طالبان نمی‌خواهند که با حکومت مذاکره کنند، به این مفهوم است که نمی‌خواهند با مردم مذاکره کنند. او گفت که حکومت افغانستان باید به عنوان نمایندۀ مردم افغانستان ملزم به تطبیق توافق صلح با طالبان باشد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان