شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عالمان دین افغانستان و پاکستان برای برگزاری یک نشست توافق کردند

شورای علمای افغانستان، می‌گوید که قرار است در این نشست، جنگ افغانستان از رهگذر اسلام ناروا خوانده شود، اما تاهنوز زمان مشخص برگزاری این نشست روشن نیست.

عالمان دین افغانستان و پاکستان، در بارۀ برگزاری یک نشست مشترک در بارۀ جنگ افغانستان، به توافق رسیدند.

به گفتۀ شورای علمای افغانستان، یک هیئت هفت نفری این شورا برای گفت‌وگو در بارۀ این نشست، هفتۀ گذشته از اسلام آباد دیدار کرد و با عالمان دین پاکستان به توافق رسید.

نور پاچا همت، یک عضو شورای علمای افغانستان در این باره می‌گوید: «علمای افغانستان و پاکستان روی برگزاری یک نشست بزرگ به توافق رسیده اند؛ اما تاهنوز مشخص نیست که این نشست چه زمانی برگزار خواهد شد.»

او امیدوار است که عالمان دین پاکستان در این نشست نیز جنگ افغانستان را ناروا اعلام کنند: «تاهنوز هیچ عالم دین و مرجع اصلی دینی جنگ افغانستان را روا ندانسته است.»

از آن‌جا که جنگ افغانستان را رنگ و بوی دینی داده‌اند، حکومت افغانستان امیدوار است که فیصلۀ عالمان دین افغانستان و پاکستان بتواند بر پایان دادن به این جنگ کمک کند.

امید میثم، معاون سخن‌‎گوی رییس اجراییه بیان داشت: «این نشست‌ها می‌توانند برای کسانی که به گونه‌یی اغفال شده اند در صفوف مخالفان مسلح دولت، متوجه عملکردهای شان بسازد و حداقل در کاهش جنگ‌ها کمک بکند.»

هرچند نفوذ عالمان دین پاکستان بر طالبان چشم‌گیر دانسته می‌شود، اما به باور بسیاری از فعالان سیاسی، شرکت نکردن عالمان دین با نفوذ پاکستان در چنین نشست‌ها، امیدها را برای به ثمر نشستن این تلاش‌ها کاهش داده است.

نظر محمد مطمین، فعال سیاسی می‌گوید: «آنچنان که مردم فکر می‌کنند، عالمان دین پاکستانی بر طالبان نفوذ ندارند.»

هیئت شورای علمای افغانستان روز دوشنبه، از اسلام آباد به کابل برگشت. هرچند عالمان دین افغانستان و پاکستان روی برگزاری یک نشست به توافق رسیدند، اما زمان برگزاری این نشست تاهنوز مشخص نشده است. پیش از این عالمان دین اندونیزیا و عربستان سعودی نیز با عالمان دین افغانستان نشست هایی داشته اند و جنگ کنونی را در افغانستان، خلاف آموزه‌های اسلام دانسته‌اند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان