شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عالمان دین در بلخ: رهبران اکنون باید برای صلح کار کنند

شماري از عالمان دين در بلخ از توافق سياسي ميان اشرف غني رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله استقبال مي‌كنند.

این عالمان دین امروز چهارشنبه (۳۱ ثور) در یک گردهمایی در مزارشریف تاکید کردند كه زمان آن رسيده تا رهبران سياسي براي تامين صلح پايدار در كشور كار كنند.

این گردهمآیی در مسجد جامع زیارتگاه حضرت علی در مزارشریف برگزار شده بود.

محسن دانش، یکی از این عالمان گفت: «مردم تا حدی تشویش‌هایی را که داشتند، رفع شد. و همه در یک صف واحد و در یک تشکل واحد قرار گرفت.»

این عالمان دين از طالبان نيز خواستند كه دست از جنگ و خونريزي در كشور بردارند و بي درنگ گفت‌وگوهای صلح با حكومت را آغاز كنند.

عبدالرئووف توانا، دبیر شورای علمای بلخ، حمله‌هاي مرگ بار پسين در  بخش هاي از كشور را سرزنش کرده و آنرا نابخشودني دانست: «یک‌طرف کودکان ما را می‌کشند، یک‌طرف دیگر علمای ما را هدف می‌گیرند و در سمت‌وسوی دیگر فرزندان ما را در قطعات مسلح مورد تهاجم قرار می‌دهند، همه فرزندان این سرزمین استند.»

بصیر حقانی، عالم دین نیز اظهار داشت: «ما نه یهودی استیم بل همه مسلمانیم و همه فرزندان همین وطن (افغانستان) جنگ با همدیگر هیچ فایده‌‌یی ندارد.»

عالمان هم‌چنان خواهان حضور پررنگ عالمان دين در گفت‌وگوهای صلح شدند.

عبدالحی حامد، عالم اظهار داشت: «وقتی که می‌خواهید افغانستان آرام باشد، فساد از بین برود، صلح به میان بیاید، خونریزی از بین برود اینجاست که باید نقش علما در نظر گرفته شود.»

در همين حال، باشنده‌گان بلخ نيز مي‌گويند كه اميدوار استند پس از توافق ميان رهبران سياسي كشور، گام‌هايي براي تامين صلح پايدار در كشور و از ميان برداشتن بيكاري برداشته شود.

غلام‌حضرت، باشنده مزارشریف گفت: «کمی به فکر مردم و ملت خود باشند، مردم را بیبینید به چه حال استند، همین‌ها یک درد دارند؟ احساس دارند؟»

عبدالصمد، باشنده‌ دیگر مزارشریف نیز بیان داشت: «آزموده را آزموده کردن خطاست، بنا براین من زیاد خوش‌بین نیستم…اگر کسی کارکردهای گذشته‌ی اینها را فکر می کند و به اینها اتکا کند خیلی اشتباه است.»

با اينحال، عالمان دين جنگ در كشور را نامشروع و برادر كشي دانستند و خواهان پايان خشونت‌ها در كشور شدند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان