شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عالمان دین در مبارزه با مواد مخدر کمک کنند

مقام‌های حکومتی دیروز در کنفرانسی در کابل، از عالمان دینی خواستند تا در مبارزه با مواد مخدر سهم بگیرند و با «ارشادات» خود، مردم را از پی‌آمدهای کشت، قاچاق و استفاده‌ی مواد مخدر آگاه بسازند.
سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر گفت: «من از علمای دین می‌خواهم تا با ارشادات خود مردم را از عواقب این پدیده‌ی شوم آگاه بسازند تا ما بتوانیم پلان بسیج ملی در [زمینه‌ی] مبارزه با مواد مخدر را در عمل پیاده کنیم. علمای دینی می‌توانند با تبلیغات خود جوانان را از اضرار آن آگاه کنند.»
از جانب دیگر، وزیر حج و اوقاف می‌گوید که این وزارت در نظر دارد کتاب‌هایی را در مورد خطبه‌های جمعه برای امامان مساجد تهیه کند تا خطیبان
مساجد، بخش‌هایی از خطبه‌های جمعه را، به ارشادات ضد مواد مخدر اختصاص بدهند.
فیض‌محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف وعده سپرد: «این وزارت در نظر دارد کتاب‌هایی را در مورد خطبه‌های روز جمعه به ملا‌امامان مساجد توزیع کند تا در ضمن آن، قسمت مشخصی از خطبه‌های روز جمعه به مبارزه با مواد مخدر تخصیص داده شود.»
وزارت‌های مبارزه با مواد مخدر و حج و اوقاف در حالی از عالمان دین در مبارزه با مواد مخدر تقاضای همکاری می‌کنند که شماری از اعضای مجلس نمایندگان، عالمان دین را آماده‌ی همکاری در این زمینه می‌دانند.
مولوی خلیل‌احمد شهیدزاده، عضو کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مجلس نمایندگان می‌گوید: «علما پیوسته با حکومت همکار خواهند بود، اما فقط زمانی علمای دینی می‌توانند کاری کنند که حکومت به آنان صلاحیت و توان‌مندی بدهد و تقویت شوند.»
او اما کم‌صلاحیتی عالمان دین را مانع تطبیق این برنامه و خواست حکومت می‌داند و می‌پرسد: «علمای دین با دستان خالی چگونه می‌توانند مافیای مسلح و قاچاق‌بران را از تولید مواد مخدر منع کنند؟»
افغانستان در کیفیت زعفران هم اول است
در حالی‌که افغانستان بیشترین مقدار مواد مخدر مورد استفاده‌ی جهان را تولید می‌کند، اما آقای شهیدزاده می‌گوید که نباید تنها به این نگاه کرد که افغانستان در کشت و تولید مواد مخدر رتبه اول جهان را دارد. او می‌گوید: «زعفران افغانستان نیز [از لحاظ کیفیت] مقام اول را در جهان دارد و حکومت افغانستان با تشویق و حمایت از دهقانان می‌تواند کشت و تولید مواد مخدر را در افغانستان کاهش دهد.»
آقای شهید‌زاده می‌گوید: «زمان آن گذشته است که تنها به نصیحت‌کردن جوانان و گوشزد‌کردن گناه تولید مواد مخدر، به قاچاق‌بران بسنده کرد، باید عملا با مواد مخدر مبارزه را آغاز کرد و این تنها زمانی ممکن است که منابع مالی برای زندگی و معیشت جوانان و دهقانان مهیا شود و اگر افغانستان، در کشت مواد مخدر رتبه اول را دارد، می‌توان با تقویت بدیل آن برای دهقانان، در کشت و تولید مواد مخدر کاهش به عمل آورد.»
وی در گردهمایی علمای دینی برای مبارزه با مواد مخدر گفت: «امروز اگر با کمال تاسف کشت کوکنار در افغانستان، در تمام جهان رتبه اول را دارد، اما با کمال افتخار [کیفیت] زعفران ما هم برای سال سوم است که رتبه اول جهان را گرفته است. البته این با حرکت و کوشش خود دهقان‌ها بوده است و حکومت در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرده است. ولی این وظیفه‌ی حکومت است که ببرد پیاز این نبات را به دهقانان بدهد، کشت کنند و باید از آنان در کشت زعفران حمایت کند. هیچ دهقانی که کوکنار کشت کرده است از این درک پولدار نشده. تمام سود آن به جیب بیگانگان و مافیا رفته است.»
آقای شهیدزاده افزود که در راستای مبارزه با مواد مخدر حکومت و جامعه‌ی جهانی باید عزم راسخ داشته باشند و عملا نشان بدهند که می‌خواهند با این پدیده‌ی شوم مبارزه می‌کنند. مردم زمانی به اراده‌ی حکومت و جامعه‌ی جهانی در مبارزه با مواد مخدر باور خواهند کرد که در بدنه‌ی حکومت، نهاد قدرتمندی برای مبارزه با مواد مخدر باشد. وی گفت: «اگر به وزارت مبارزه با مواد مخدر نگاه کنیم، این وزارت در تمام افغانستان ۸۰۰ نفر کارمند دارد و این در برابر سه میلیون معتاد بی‌اندازه کم است.»
وی گفت ساختن پل و پلچک در جاهایی که در آن کوکنار کشت نمی‌شود، نمی‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از کشت کوکنار و یا تشویق دهقانان برای کشت‌نکردن کوکنار باشد.
از جانب دیگر، سلامت عظیمی ‌وزیر مبارزه با مواد مخدر نیز افغانستان را قربانی این مواد مخدر دانسته، گفت در صورتی‌که کشورهای مصرف‌کننده‌ی مواد مخدر و سایر کشورهای جهان، افغانستان را در مبارزه با مواد مخدر یاری نکنند، ممکن است این پدیده در آینده‌ به سایر کشورها نیز آسیب برساند.
وزیر مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که افزایش در کشت مواد مخدر، مایه‌ی نگرانی حکومت شده است: «ما امسال، شاهد اضافه‌شدن زمین‌های تحت کشت کوکنار بوده‌ایم که هم اکنون ۲۰۰ هزار هکتار زمین تحت پوشش کشت کوکنار است و این مایه‌ی نگرانی حکومت وحدت ملی است.»
وزیر مبارزه با مواد مخدر با افزودن این که علت عمده‌ی پیدایش و رشد مواد مخدر در افغانستان نا‌امنی و فقر است، گفت: «علت اساسی پیدایش و رشد مواد مخدر در افغانستان ناامنی‌ها است که قاچاق‌بران از این مجرا منابع مالی را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کنند.»
قابل یادآوری است که روز دوشنبه دهم عقرب، قرارداد همکاری میان چندین وزارت برای هماهنگی در مبارزه با مواد مخدر امضا شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان