شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالرحمن جامی ایران و افغانستان را یگانه می‌پنداشت

«نورالدین‌ عبدالرحمن جامی» در زمره بزرگترین شاعران و سخن سرایان قرن نهم هجری متولد سال ۸۱۷ هجری در تربت جام است.

نام وی عبدالرحمن و لقبش نور‌الدین، است. بیشتر عمرش را در شهر هرات سپری کرد و در سن ۸۱ سالگی در شهر هرات درگذشت. جامی در شعر و نثر فارسی از جمله بزرگترین ادیب زبان فارسی محسوب می شود.

امروز۲۳ شعبان سالروز تولد این شاعر فارسی‌گو نامگذاری شده است، به همین منظور گفتگوی با «فاطمه فاطمی» کارشناس زبان و ادبیات فارسی ترتیب دادیم.

فاطمه فاطمی فارغ التحصیل مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و عضو سابق لویه جرگه افغانستان است.

وی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با این شاعر فارسی زبان گفت: جامی از آخرین شعرای سبک عراقی و پیرو مولوی و سعدی و نظامی است و به همین سبب علاقمندان به سبک عراقی، وی را خاتم الشعرا می‌نامند.

فاطمی تصریح کرد: نزدیک کردن حوزه‌های فرهنگی ادبی به یکدیگر از مشخصات بسیار بارز این شخصیت ادبی تاثیرگذار در زبان فارسی است.

این کارشناس زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: در تاریخ ادبیات فارسی کمتر شاعری را سراغ داریم که در متحد کردن کشورها و نزدیک کردن آنها به یکدیگر و جمع کردن آنها به دورهم در حوزه‌های فرهنگی حضرت جامی نقش بارزی را ایفا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جامی در زمره کسانی بود که ۲ ملت ایران و افغانستان را ملت یگانه می‌پنداشت، دو ملتی که دارای میراث فرهنگی فرهنگی مشترک با یادگار چند هزار ساله نیاکان مشترک هستند.

فاطمی گفت: ویژگی‌‌های شخصیتی جامی را می توان از روی آثارش استخراج کرد یکی از مشخصه‌های جامی این بوده که وی به عنوان یک معلم اخلاق در زمان خودش سرآمد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان