شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله: اصل «جمهوری اسلامی» از قانون اساسی افغانستان تغییر نخواهد کرد

«عبدالله عبدالله» در گفتمان ملی حکومتداری محلی (کنفرانس ملی فرمانداران) با حضور «جان بس» سفیر آمریکا در افغانستان گفت: دلیل آنکه تاکنون پروسه صلح در افغانستان به درازا کشیده است آن است که طرف مقابل یعنی طالبان هیچگاه حاضر به آغاز مذاکره با دولت افغانستان نبوده است. چراکه نقطه آغاز از گفتگوهای روبرو آغاز می‌شود.

وی افزود: در سال ۲۰۰۰ سازمان کنفرانس همکاری‌های اسلامی، نمایندگان دولت افغانستان و طالبان را در جده دعوت کردند. در آن زمان جنگ ادامه داشت و مناطقی در تصرف طالبان بود. در مسیر راه به جده مادرم بیمار شد و من در سر دوراهی بودم اما می‌دانستم که چقدر زنان و مادران افغانستان از جنگ رنج می‌برند، بنابراین تصمیم گرفتم به جده بروم و در کنفرانس شرکت کنم و چند روز پس از بازگشتم به افغانستان ماردم فوت کرد.

عبدالله خاطرنشان کرد: در آن کنفرانس طالبان حاضر نشد بر سر یک میز با ما به گفتگو بنشیند. ما معتقدیم که باید افرادی که احساس مسئولیت می‌کنند، همیشه پیش قدم شوند و این مهم است که برای شروع مذاکره دولت افغانستان هیچ قید و شرطی نگذاشته است اما در جریان مذاکره قطعا برخی مسائل از زوایای متفاوت دیده می‌شود و به‌دلیل اجرا و تحمیل نظرات خودباید تنها مذاکره کرد و حمله به مناطق و مساجد و اماکن به جایی نخواهیم رسید و این قطعا دستاوردی بزرگ برای مردم افغانستان است.

رییس اجراییه افغانستان تاکید کرد: زمانی که می‌گوییم صلح با عزت به آن معناست که هیچکس خود را تحقیر شده نداند و مردم بدانند و آزادی بیان داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما به روزهای عقب باز نخواهیم کرد و به خواست خداوند و همت مردم صلح در افغانستان ایجاد می‌شود و از آن هیچکس پشیمان نخواهد شد.

عبدالله در ادامه گفت: اکنون فرصت بوجود آمده است و جامعه بین‌الملل از ما خواستند که تنها صلح در چارچوب قانون اساسی موجود زندگی کنیم و تنها از راه خود قانونی برخی موارد را میتوانیم تغییر دهیم و اصلی که هیچگاه تغییر نخواهد کرد جمهوری بودن و جمهوری اسلامی بودن افغانستان است که تصویب شده است و قابل تغییر نیست.

وی در ادامه گفت: من اطمینان می‌دهم که هیات مذکره کننده افغانستان خواسته‌های مردم را دنبال می‌کنند و هیچ حقی در این میان ضایع نخواهد شد و خیر همه در صلح است مگر آنکه کسی سودش در بدبختی مردم باشد.

/انتهای پیام/

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان