شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله: با خروج نیروهای خارجی از افغانستان دنیا به آخر نمی‌رسد

عبدالله عبدالله، رییس‌‌اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید که با خروج بخشی از نیروهای خارجی از افغانستان، دنیا به آخر نخواهد رسید و نیروهای امنیتی افغان خود مسؤولیت تأمین امنیت کشور را به عهده خواهند گرفت.

آقای عبدالله که پیش از چاشت روز دوشنبه (۱۵ دلو) در نشست با شماری از خبرنگاران در کابل سخن می‌زد، گفت که تداوم همکاری با ایالات متحده به نفع خود امریکا است و این همکاری ادامه خواهد یافت.

او در این باره افزود: «اگر تصمیم گرفته شود که بخش از نیروهای خارجی از افغانستان بیرون ‌شود آیا این پایان دنیا برای افغانستان خواهد بود و همه منتظر قیامت باشیم. نه!»

این در حالی است که ایالات متحده با شدت بخشیدن به گفت‌وگو با طالبان تلاش دارد نیروهایش را از افغانستان بیرون کند. دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده شب گذشته در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفت که ایالات متحده نیروهایش را از افغانستان بیرون خواهد کرد و یک واحد از استخباراتش را در افغانستان خواهد گذاشت.

امریکا هم‌اکنون در حدو چهارده هزار سرباز در افغانستان دارد. این نیروها در چارچوب مأموریت پشتیبانی قاطع سرگرم آموزش‌دهی، مشوره‌دهی و کمک به نیروهای امنیتی افغان استند.

رییس‌اجراییه حکومت وحدت ملی اما می‌گوید که حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بربنیاد راهبرد جنوب آسیای امریکا منوط به شرایط در افغانستان است.

او می‌گوید که بحث حضور دایمی و پایگاه دایمی ایالات متحده امریکا در افغانستان هیچ وقت مطرح نشده و هیچ موافقه‌یی در این باره وجود ندارد: «تعهداتی برای مبارزه با تهدیدات مشترک علیه صلح، منطقه و منابع کشورها وجود دارد که براساس آن همکاری‌ها ادامه می‌یابد.»

عبدالله عبدالله، تأکید دارد که پس از خروج نیروهای امریکایی، نیروهای امنیتی افغان مسؤولیت تأمین امنیت کشور را خواهند گرفت: «اگر بخش از نیروها از افغانستان بیرون شود آیا این پایان تعهدات جامعه بین‌المللی در حمایت از افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاع ماست؛ به صورت قطع چنین نیست. حتی این بحث در جریان نیست؛ اما احتمال دارد که تعداد نیروها کاهش پیدا کند. تاحالا این هدایت برای تنقیص نیروهای امریکایی در افغانستان داده نشده است.»

با این همه، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان نیز در آخرین گفته‌های خود تأکید کرد که در بارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با طالبان به پیشرفت‌های دست یافته است.

آقای خلیل‌زاد از زمان آغاز مأموریتش به عنوان نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در ماه سنبله، تاکنون چهار بار با نماینده‌گان طالبان دیدار کرده است. آخرین دیدار او که شش روز (۱ – ۶دلو) به درازا انجامید در دوحۀ قطر بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان