شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله: روند توزیع شناسنامه و پاسپورت مهاجرین افغانستانی در ایران و پاکستان تسریع یابد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «عبدالله عبدالله» رییس اجراییه افغانستان امروز (چهارشنبه، ۲۸ قوس) در یک نشست فوق‌العاده مشکلات مهاجران در کشورهای میزبان به ویژه ایران و پاکستان را بررسی کرد.

در این نشست مشکلات مهاجران در کشورهای اروپایی، ایران و پاکستان در زمینه توزیع پاسپورت و شناسنامه و صدور آن در کشورهای میزبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزارت خارجه افغانستان گزارش داد که امسال ۸۰ هزار پاسپورت صادر شده و به ایران ارسال شده است و روند صدور همچنان جریان دارد. هم‌اکنون یک جلد پاسپورت برای شهروندان افغانستانی در ایران در ازای ۲۰ دلار توزیع می‌شود.

وزارت خارجه افغانستان همچنین گفت که برای ادامه کار تیم ثبت‌نام اطلاعات پاسپورت، توزیع شناسنامه و صدور آن در ایران طرحی را با هزینه ۱.۵ میلیون دلار تهیه کرده است و بودجه آن نیاز به تأیید دارد.

این وزراتخانه همچنین افزود که براساس دستور رییس اجراییه افغانستان مبلغ ۵۰۰ هزار دلار در نظر گرفته شده و وزارت دارایی این کشور آن را می‌پردازد؛ اما باقی پول در دسترس نیست.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه افغانستان به وزارت خارجه این کشور دستور داد تا طرح مورد نظر را با ۵۰۰ هزار دلار عملی کند و بقیه بودجه نیز منظور خواهد شد.

طبق گزارش وزارت امور خارجه افغانستان، پس از سفر رییس اجراییه این کشور به عربستان سعودی ۱۷۰ هزار جلد پاسپورت در میان شهروندان افغانستان مقیم آن کشور توزیع شده است و فرد متقاضی در مدت ۲۴ ساعت پاسپورت دریافت می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان همچنین گزارش داد که بر اساس دستور رییس اجراییه این کشور طرح سوئد به تمام سفارت‌خانه‌های افغانستان در کشورهای اروپایی فرستاده شده و اجرا می‌شود. طرح سوئد از سوی سفارت افغانستان در این کشور برای رسیدگی به مشکلات مهاجران تدوین شده بود که در شورای وزیران تصویب شد.

وزارت امور مهاجرین و بازگشت‌کنندگان افغانستان گزارش داد که مسأله توزیع پاسپورت در پاکستان هنوز هم حل نشده است.

وزارت خارجه افغانستان گفت که در بخش خریداری تجهیزات ثبت اطلاعات پاسپورت به مشکل برخورده است؛ اما بانک جهانی توافق کرده که برای حل این مشکل مبلغ ۴ میلیون دلار بپردازد. روند تدارکاتی آن نیز نهایی شده است.

وزارت خارجه افغانستان همچنین گزارش داد که پس از خریداری تجهیزات مراکز توزیع پاسپورت و شناسنامه در پاکستان فعال می‌شود.

رییس اجراییه افغانستان به وزارت‌خانه‌های مهاجرین و خارجه دستور داد که مسأله خریداری تجهیزات را در هماهنگی با بانک جهانی تسریع بخشند.

عبدالله به وزارت خارجه افغانستان دستور داد تا مسأله ویزای پاسپورت‌های مهاجران افغانستان مقیم پاکستان را در داخل آن کشور بدون سفر به داخل زمینه‌سازی کند.

رییس اجراییه افغانستان همچنین در ادامه به وزارت خارجه افغانستان دستور داد تا برای حل ویزای مهاجران افغانستان در داخل پاکستان با سفیر آن کشور رایزنی کند و در صورت لزوم وزیر مهاجرین به پاکستان سفر کند.

وزارت مهاجرین و بازگشت‌کنندگان افغانستان نیز گزارش داد که مهاجرین افغانستان مقیم ایران به دلیل باطل نشدن کارت‌های‌ خود به کشور نمی‌توانند سفر کنند.

بر اساس گزارش این وزارتخانه، ایران توافق کرده بود که برای رفت‌‌وآمد مهاجرین در افغانستان سندی را ارائه دهد تا در صورت سفر اعتبار کارتشان باطل نشود. اما این توافق عملی نشده است.

وزارت خارجه افغانستان خبر داد که مسأله سفر مهاجران به داخل افغانستان با حفظ اعتبار کارت‌شان در تهران حل شده؛ اما در مشهد با مشکل رو به رو است.

رییس اجراییه افغانستان همچنین دستور داد که مشکل سفر مهاجران افغانستان مقیم ایران را از مجرای دیپلماتیک دنبال کند و در اسرع وقت حل نماید.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان