شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله عبدالله: چابهار به یک بندر بزرگ ترانزیتی منطقه‌یی تبدیل می‌شود

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان در نشستی که در مورد اهمیت بندر چابهار در کابل از سوی انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان برگزار شده بود، می‌گوید پروژه چابهار یکی از مهم ترین گام‌ها برای آوردن تغییرات مثبت در زندگی مردم است.
آقای عبدالله می‌گوید افغانستان ومنطقه در دوره‌های مختلف شاهد رونق تجارت ومبادلات منطقه‌یی بوده است. رییس اجرایی تأکید دارد که موقعیت افغانستان، گاهی باعث مشکلات برای این کشور شده و گاهی هم راهگشا بوده است. او می‌افزاید که تجارت و ترانزیت برای افغانستان از اهمیت خاص برخوردار است.
رییس اجرایی حکومت افغانستان به این باور است که فعال شدن بندر چابهار یک گام نیگ برای یک آینده روشن افغانستان است. او می‌گوید:”بندر چابهار به یک راه بزرگ ترانزیتی منطقه‌یی مبدل می‌شود.”
در همین حال محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل می‌گوید، پروژۀ چابهار یک پروژه مهم است که به رفاه منطقه کمک می‌کند.
آقای بهرامی می‌گوید منطقه چابهار امکانات خوبی دارد که از این پروژه بر علاوه اقتصاد، در حوزه فرهنگی نیز استفاده شده می‌تواند.
سفیر ایران به این باور است که سه کشور در چابهار می‌توانند کارخانه‌های مختلف به شمول کارخانه فولاد ایجاد کنند. آقای بهرامی تاکید دارد که مناسبات ایران با افغانستان در مسیر خوب قرار دارد و مناسبات دولت با دولت تضمین کننده آینده ایران و افغانستان است.
افزون بر این سفیر هند در کابل می‌گوید، پروژۀ چابهار ده سال پیش طراحی شده بود، اما به دلایل گوناگون زمینه اجرایی پیدا نکرد. سفیر هند می‌گوید بندر چابهار افغانستان را از متکی بودن به کشورهای همسایه نجات می‌دهد و زمینه‌ای پیشرفت اقتصادی افغانستان را آماده می‌کند.
سفیر هند درکابل می‌افزاید در سال جاری هند ۴۷ هزار ویزه برای افغان‌ها توزیع کرده است که با گشایش چابهار به مرور زمان تمام دشواری‌های ویزه و گمرکات حل خواهد شد. با این همه سفیر ایران درکابل می‌گوید، که کشورش درسال جاری ۴۰۰٫۰۰۰ ویزا به شهروندان افغانستان توزیع کرده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان