شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله: علت عدم توسعه افغانستان ریشه در بی‌سوادی مردم دارد

عبدالله عبدالله رییس اجراییه دولت وحدت ملی افغانستان در مراسم روز باسوادی گفت: دلیل اصلی عقب ماندگی افغانستان بی سوادی مردم این کشور است. 

رییس اجراییه افغانستان با تشریح اهمیت آموزش و پرورش در دین مقدس اسلام تصریح کرد: آغاز وحی با واژۀ «بخوان» نشان‌دهندۀ اهمیت علم و دانش در دین اسلام می‌باشد. قرآن کریم بزرگترین پیام را به بشریت داشته است.

عبدالله تاکید کرد: دولت وحدت ملی دستاورد خوبی در زمینه سوادآموزی داشته،‌اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی مانده است.  

وی خواهان بسیج عمومی در راستای کاهش و محو بی‌سوادی شد و از نهادهای بین‌المللی، جامعۀ مدنی، علمای، بخش خصوصی و شهروندان خواست که در این زمینه تلاش کنند.

 

رییس اجراییه دولت وحدت ملی، با ابراز این‌که آموختن حق اولیۀ بشری است و هیچ فرد و گروهی حق ندارد مانع دست‌یابی افراد جامعه به سواد شود، گفت: آن‌هایی‌که بار جهل و بی‌سوادی را بر مردم تحمیل می‌کنند، بزرگترین جنایت بشری را مرتکب می‌شوند و در برابر خدا و مردم مسوول هستند.

 

وی با بیان این‌که دست‌یابی به اهداف توسعۀ پایدار بدون دست‌یابی به سواد ناممکن است، افزود که سواد معنایی فراتر از خواندن و نوشتن دارد؛ سواد به معنای شناخت خود و دیگران است.

 

وی خواهان استفادۀ بهینه از کمک‌های خارجی در راستای از بین بردن بی‌سوادی شد و گفت که امیدواریم به همت مردم خویش به شرایطی دست یابیم که دیگر نیازمند کمک خارجی نباشیم.

 

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان