شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله: مبارزه و دانش سیاسی، شهید محمد ولی خان دروازی را در تاریخ جاودانه ساخت

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، سیمنار بین‌المللی بزرگداشت شخصیت و کارنامه‌ شهید محمد ولی خان دروازی امروز یکشنبه (۱۴ اسد ۱۳۹۷) در ساختمان وزارت خارجه افغانستان با حضور وزرا، سفرا، فرهنگیان و نویسندگان افغانستانی برگزار شد.

«عبدالله عبدالله» در این مراسم به ابعاد شخصیتی شهید دروازی پرداخت و گفت: وی تا پای میز محاکمه یک مبارز باقی ماند و هرگز از کارنامه و تصمیماتش پیشمان شد.

رییس اجراییه افغانستان افزود: کسی‌که روزی بنام خائن ملی اعدام شد؛ اما امروز ما در محل محاکمه‌اش از او به عنوان یک شخصیت ملی تجلیل می‌کنیم و به کارنامه‌ها و دستاوردهایش ارج می‌گذاریم.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه و دانش سیاسی- دیپلماتیک و نظامی دو ویژگی برجستهٔ شخصیت شهید محمد ولی ‌خان دروازی بود که از او یک چهرهٔ ماندگار در تاریخ ساخت.

رییس اجراییه افغانستان تاکید کرد: جنبش مشروطیت بعد از چندین دهه مبارزه در زمان غازی امان الله خان به نتیجه رسید؛ اما بازهم قانون احزاب به امضاء نرسید. از آن زمان تا کنون برای دست‌یافتن به ارزش‌ها و اهداف مبارزه جریان دارد؛ چون، مبارزه یک سلسله پایدار و طولانی‌مدت است.

عبدالله تصریح کرد: شهید محمد ولی خان دروازی در پیش چشمان بستهٔ حاکمان آن زمان به صورت ناعادلانه محاکمه و اعدام شد؛ ولی او با افتخار به پای میز محاکمه و دار رفت.

وی افزود: چرا در ۱۰۰ سال اخیر از محمد موسی شفیق و محمد ولی خان دروازی تجلیل می‌شود؟ دلیلش، جایگاه و کارنامهٔ‌ آنان است.

همچنین در ادامه این مراسم، «صلاح الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان از شهید محمد ولی خان دروازی به عنوان یک شخصیت کم‌نظیر تاریخ افغانستان یاد کرد و گفت: فضای مردم‌سالاری نسبی امروز به آسانی به دست نیامده بلکه تجربه‌ای سخت را پشت سر گذاشته است.

در پایان این مراسم نیز تمبر یادبود و نمایشگاه عکس شهید محمد ولی خان دروازی توسط رییس اجراییه افغانستان افتتاح شد.

شهید محمد ولی خان دروازی وزیر خارجه، معرف استقلال افغانستان و نایب السلطنهٔ غازی امان الله خان در زمان نادرشاه در مقر وزارت خارجه این کشور محاکمه و سپس در زندان دهمزنگ اعدام شد.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان