شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عبدالله: وحدت مردم تنها راه نجات افغانستان است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، عبدالله عبدالله رئیس اجراییه دولت وحدت ملی گفت: تنها راه نجات مردم افغانستان وحدت و پذیریش یکدیگر است. 

وی در مصاحبه با یور نیوز در مورد در اجباری بودن بازگشت مهاجران  از ترکیه به افغانستان گفت: تعدادی از پناهندگان افغان در مرز بین جمهوری اسلامی ایران و در خاک ترکیه منتظر قبولی درخواست (پناهندگی) خود را بودند. کشور ترکیه با درخواست جمعی موافقت و با درخواست جمعی دیگر مخالفت کرد و مسائل خانواده‌ها و اطفال را تا اندازه‌ای در نظر گرفتند و بعد خود این افغان‌ها هم خواستار برگشت به کشور بوده‌اند چون راهی وجود نداشته است.

همچنین رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی در رابطه با درج افغان بروی شناسنامه تصریح کرد: بحث مربوط به کارت‌های هویت که همچنان بر این باورم که مسئله‌ای ملی است و اگر در جایی اختلاف نظری هست خوب است که با صرف وقت به یک گفتمان ملی، به یک نتیجه برسیم.

همچنین عبدالله در این مصاحبه در مورد طالبان و وعده آنها برای حفاظت از خط لوله تاپی اظهار داشت: پروژه تاپی که قبلا تاپ نامیده می‌شد و پروژه انتقال گاز از ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان بود و بعد هند هم در سالهای اخیر به آن پیوست، کارش قبل از ظهور طالبان آغاز شده و دولت افغانستان کار را با دولت‌ها و برخی از کنسرسیوم‌های بین‌المللی شروع کرده بود.

وی افزود: بعدها شروع جنگ ها و ظهور طالبان مانعی شد برای اجرای این پروژه. در سالهای اخیر خصوصا پس از تشکیل دولت وحدت ملی این کار متمرکزتر دنبال شد. امیدواری ما این است که این پروژه به سرانجام برسد. این که آیا طالب‌ها حرفی زده‌اند و روی حرف خود می‌ایستند یا نه باید در عمل دیده شود. اما شما مثال جریان برق را یادآوری کردید. این‌ها علائم خوبی نیستند. مردم افغانستان امیدوارند این پروژه کامیاب و موفق از آب در آید. باقی جریان را باید در عمل دید که چگونه می شود.

رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی همچنین در مورد حملات هوایی نیروهای خارجی و کشته شدن غیرنظامیان گفت: موضوع استفاده از پهپاد در مقابله با تروریستهای موضوع جدیدی در ۱۷ سال گذشته بوده است، نقطه قوت این موضوع کارایی آن در مبارزه با تروریسم و نقطه ضعفش کشته شدن غیرنظامیان است که باید با افزایش دقت در این زمینه میزان کشته شدن غرنظامیان کاهش یابد.

وی همچنین در این مورد که چرا طالبان در لیست گروه های تروریستی آمریکا و سازمان ملل قرار ندارد گفت: تعدادی از سران و رهبران طالبان در لیست گروه‌های تروریستی هستند، هم در نزد سازمان ملل متحد و هم در ایالات متحده آمریکا.

عبدالله افزود: در کشوری که چهل سال درگیر جنگ است وقتی از طالبان صحبت می‌کنیم از گروهی متجانس صحبت نمی‌کنیم. گروه‌های تروریستی در منطقه و در کشور هستند که از طالبان حمایت می‌کنند که نشان از پیچیدگی وضعیت در کشور ما دارد. امیدواری ما در یک جمله این است که انشاء‌الله در کشور ما صلح باعزت و پایدار ایجاد شود.

به نوشته یورو نیوز، رئیس اجرائیه وحدت ملی در مورد راه نجات افغانستان تصریح کرد: در قدم اول در وحدت مردم افغانستان و همدیگرپذیری و (رعایت) حقوق شهروندی و در درک چالش‌ها و فرصت‌ها.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان