شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عمران خان به عبدالله: امیدوارم مذاکرات بین‌الافغانی به زودی آغاز شود

عمران خان، صدر اعظم پاکستان در تماس تلیفونی با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان ابراز امیدواری کرده‌ است که مذاکرات بین‌الافغانی هر چه زودتر آغاز شود.

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در این تماس تلیفونی که پس از چاشت چهارشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) صورت گرفت، صدر اعظم پاکستان تعهد کرد که کشورش از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کند.

به نقل از این اعلامیه، آقای عبدالله گفته است که اکنون “فرصت استثنایی” برای تامین صلح در افغانستان فراهم شده است که به گفتۀ وی باید از آن استفاده کرد. او ضمن تاکید بر اجماع منطقه‌ای، همکاری پاکستان را برای تامین صلح در افغانستان مهم خوانده است.

یک‌روز پیشتر از تماس تلیفونی صدر اعظم پاکستان با آقای عبدالله، شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی آن گروه در قطر دیدار کرد و پس از این ملاقات نسبت به روند صلح افغانستان ابراز خوشبینی و امیدواری کرد.

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته است که عمران خان از آقای عبدالله دعوت کرده است تا به پاکستان سفر کند و آقای عبدالله نیز وعده سپرده است که پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به اسلام آباد سفر خواهد کرد.

اما مذاکرات بین‌الافغانی که بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان، باید به تاریخ دهم مارچ آغاز می‌شد، تا کنون به دلیل تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان به تاخیر افتاده است.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان در قطر امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را در جریان ده روز پس از امضای این توافقنامه رها می‌کردند و به دنبال آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شد.

حکومت افغانستان که از رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان که به خاطر “ارتکاب جرایم سنگین” محکوم بودند، سر باز زد و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان برای تصمیم‌گیری در این مورد لویه جرگۀ مشورتی را فرا خواند.

سرانجام آقای غنی بر اساس مشورۀ لویه جرگه فرمان رهایی این جنگجویان طالبان را امضا کرد و اندکی بعد ۸۰ نفر از این زندانیان رها شدند، اما نگرانی شماری از کشورهای خارجی به شمول فرانسه و آسترالیا که برخی از این زندانیان طالب را به کشتار شهروندان خود متهم کرده اند، سبب شد تا روند رهایی حدود ۳۲۰ زندانی باقیماندۀ طالبان متوقف شود.

طالبان اصرار دارند که تا زمانیکه تمام زندانیان آن گروه از بند رها نشوند، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نخواهد شد و تا زمانیکه مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نشده است، حملات آن گروه همچنان ادامه یافته و آتش بس مستقر نخواهد شد. اما حکومت افغانستان استقرار آتش‌بس را شرط اساسی برای آغاز مذاکرات بین الافغانی خوانده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان