شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی آتش‌بس یک جانبه با طالبان را برای مدت نامعلوم تمدید کرد

رئیس ‌جمهوری افغانستان دستور داده است آتش‌بس یک جانبه با طالبان برای یک مدت نامعلوم تمدید شود.

اشرف غنی امروز شنبه ۲۶ جوزا/خرداد در پیام ویدیویی تمدید آتش‌بس سراسری با طالبان را اعلام کرد و گفت که جزئیات آن بعدا منتشر می‌شود.

آقای غنی از گروه طالبان خواست که این گروه نیز آتش‌بس سه‌روزه خود را تمدید کند.

او همچنین به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد تا در “مقابل هر نوع حمله و تعرض، برای تأمین امنیت مردم و دفاع از وطن، آمادگی قاطع و همه جانبه را داشته باشند”.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که این گروه آتش‌بس را تمدید نخواهد کرد.

سخنگوی طالبان گفت: “افغانستان همچنان تحت اشغال است. آتش بس اعلام شده به ۳ روز عید محدود می‌شود و ما قصد نداریم که آنرا تمدید کنیم”.

رئیس جمهور غنی گفته که دولتش حاضر است در جریان مذاکرات صلح روی همه‌ای مسایل از جمله حضور نیروهای خارجی در افغانستان با گروه طالبان گفت‌وگو کند.

فرماندهی نیروهای ناتو و آمریکایی در افغانستان نیز اعلام کرده است که از تمدید آتش‌بس دولت افغانستان حمایت می‌کند و آن را رعایت خواهد کرد.

دولت افغانستان هفته گذشته به نیروهای امنیتی دستور داد تا از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر در جنگ علیه طالبان آتش‌بس کنند.

گروه طالبان بعد از اعلام دولت گفت در ۳ روز عید آتش‌بس می‌کنند اما حملات‌شان علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد داشت.

اشرف غنی در پیام ویدیویی امروزش با اشاره به رعایت آتش‌بس از سوی دو جانب در دو روز گذشته گفت که در مورد صلح در میان دولت افغانستان و طالبان اجماع وجود دارد و همه صلح می‌خواهند.

رئیس جمهوری غنی افزود: “در جامعه جهانی هم در مورد صلح افغانستان اجماع وجود دارد.”

دادکستانی کل افغانستان هم اعلام کرده که به خاطر استقبال از آتش‌بس، دیروز ۴۶ زندانی طالبان آزاد شدند.

این نهاد گفته که اگر آتش‌بس ادامه یابد، مشروط به این که طرف مقابل دست به اقدام بالمثل بزند، زندانیان بیشتری طالبان از بند آزاد می‌شوند.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که دومین روز آتش‌بس هم از سوی دو طرف رعایت شد و “هیچ رویداد خشونت‌آمیز در این کشور اتفاق نه افتاده است”.

این در حالی است که مقام‌ها در ولایت شرقی ننگرهار از وقوع یک انفجار در گردهمایی نیروهای امنیتی افغانستان و گروه طالبان خبر داده‌اند که برای تجلیل از آتش‌بس برگزار شده بود. در این رویداد ۲۰ نفر کشته شده و حدود ۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

    گروه طالبان و دولت افغانستان سه روز عید را آتش‌بس اعلام کردند اما دولت افغانستان گفته که حملات خود را علیه دیگر گروه‌های مسلح از جمله گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش ادامه می‌دهد.

    بخش‌هایی از ولایت ننگرهار از پایگاه‌های داعش در افغانستان به شمار می‌رود.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان