شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی: آموزش در افغانستان باید ملی، بومی و غیرسیاسی باشد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، در مراسم اختتامیه نخستین گردهمایی ملی آموزش که در ارگ برگزار شد، بر امر مهم آموزش در این کشور تاکید کرد.

غنی گفت: امسال، سال عطف در آموزش است و مسئولین ولایتی آموزش که از طریق رقابت آزاد مقرر شده‌اند، به‌دلیل غیر سیاسی‌شدن آموزش، از هرگونه حمایت برخوردار هستند و هیچ فردی حق دخالت در امور آنان را ندارد.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند معلمان را در انتخابات دخیل سازد، هر مدیر و یا مسئولی که به نفع کاندیدایی خاص، برای این کار تلاش کند، از سمت خود برکنار خواهد شد. آموزش باید موجب وصل باشد، نه فصل و جدایی. فرزندان ما سرمایه معنوی ما هستند و  هیچ‌کس بخاطر اهداف سیاسی نمی‌تواند از آنان استفاده کند.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: ششم جدی مصادف است با روز سیاه تجاوز اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان و یکی از دلایل مداخله آنان، سیاسی‌شدن دانشگاه کابل و مدارس در آن زمان بود که سبب تباهی بزرگ شد.

وی تاکید کرد که آموزش باید ملی، بومی و غیر سیاسی باشد.

غنی در ادامه تاکید کرد: هر بار که از مقابل دبیرستان‌های استقلال و حبیبیه می‌گذرم، برای معلمان خود دعا می‌کنم، معلمان ما نمایندگان روحیه‌ ملی بودند. عشق به وطن را به ما آموزش دادند، در میان ما هیچگونه تفرقه‌ای وجود نداشت و نه کسی جرأت این را داشت که بپرسد از کدام قوم هستید چراکه روحیه ملی کاملا وجود داشت.

رئیس جمهور افغانستان ضمن قدردانی از توجه حاجی عبدالظاهر بشیری مسئول دارالایتام به قشر محروم و یتیم، تصریح کرد: دولت در بخش زمین و لوازم مورد نیاز با آنان همکاری می‌کند.

وی همچنین به سرپرست وزارت آموزش افغانستان دستور داد تا به‌منظور حل مشکلات معلمان، سیاستی را اتخاذ کند و با مدنظرگرفتن پیشنهادات سخنرانان امروز، این سیاست را با شورای عالی منابع انسانی شریک سازد.

همچنین رئیس جمهور افغانستان دستور داد که در  سطح رهبری وزارت آموزش، به نقش و سهم زنان توجه اساسی صورت گیرد.

غنی ضمن تغییر اساسی در واحدهای درسی، بر کار مشترک میان وزارت‌های آموزش و تحصیلات عالی تاکید کرد.

وی افزود: در سال‌های آینده باید در هر شهرستان یک دبیرستان محلی احداث شود و معلمان با توجه به بازار نیازمندی های افغانستان، آموزش داده شوند.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: وزارت خانه‌ها، هنوز هم در شهرستان‌های این کشور ۹۰ درصد حضور فیزیکی خود را تثبیت نکرده‌اند و این وضعیت قابل قبول نیست.

وی همچنین به مسئولین وزارت مخابرات و تکنولوژی افغانستان اطلاعاتی را ارائه کرد و به اداره مربوطه دستور داد که مدارس و شهرستان‌ها را هرچه زودتر به اینترنت وصل و به تکنولوژی مجهز سازند.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه به مسئولان وزارت شهرسازی و اراضی نیز دستور داد تا مشکل مسکن قابل استطاعت معلمان را به شکل اساسی حل نمایند.

همچنین وی به وزارت اقتصاد افغانستان نیز دستور داد تا برای مسئولان ولایتی آموزشی، بودجه‌ای به‌خاطر مسائل مالی مدنظر قرار گرفته شود.

اشرف غنی همچنین به وزارت کشور افغانستان دستور داد تا به‌منظور تامین امنیت مسئولان آموزشی ولایات به فرماندهی‌های امنیتی ولایات دستوراتی را ابلغ کند. وی از علماء، بزرگان و نمایندگان اقشار مختلف جامعه خواست تا به‌منظور تثبیت مدارس و وصل کردن مساجد و معلمان همکاری کنند.

محمد میرویس بلخی سرپرست وزارت افغانستان نیز در این گردهمایی از توجه رئیس جمهور این کشور به آموزش قدردانی کرد و برگزاری اولین گردهمایی ملی آموزش را راستای اصلاحات اصلی مهم خواند.

وی همچنین از اصلاحات، فعالیت‌ها و دستاوردها در عرصه‌های مختلف اطلاعاتی ارائه کرد.

بلخی گفت: آموزش باید الکترونیکی، مجهز به تکنولوژی جدید، به شکل اساسی تغییر و غیر متمرکز شود و به ریاست‌های ولایتی جهت خودکفایی صلاحیت‌های لازم تفویض گردد، مدارس خصوصی تقویت شوند و آموزش از مصرفی به درآمدزایی تبدیل شود.

همچنین سدید ساپی مدیر دبیرستان عالی تاجورسلطانه، در مورد مدیران مدارس و سید عزیزاحمد هاشمی رئیس آموزش کابل، پیشنهادات خود را در خصوص مسکن برای معلمان، حقوق و ارتقای ظرفیت، دسترسی به آموزش، تشکیل قسمت‌های مختلف وزارت آموزش، تقویت مدارس خصوصی، افتتاح مدارس در مناطق محروم، تسریع روند استخدام معلمان و سایر موضوعات، با اشرف غنی در میان گذاشتند.

حاجی عبدالظاهر بشیری گفت که با امکانات شخصی خود و با همکاری شماری از افراد برای بیشتر از ۲هزار یتیم، سهولت تعلیم و تربیت را فراهم کرده است.

وی افزود که اگر دولت در بخش‌های مالی، زمین و برق با وی همکاری کند، این خدمات را به مناطق دیگری افغانستان نیز توسعه خواهد داد.

در این نشست که شماری از اعضای کابینه، مسئولین وزارت آموزش و ادارات مختلف حکومتی، مدیران مدارس و معلمان نیز حضور داشتند، گروه سرود دبیرستان عالی تاجورسلطانه، به اجرای قطعاتی پرداختند.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان