شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی: افغان‌ها صلح تحمیلی را نمی‌پذیرند

رییس جمهور افغانستان می‌گوید که حکومت وی ارادۀ سیاسی واضح برای تامین صلح دارد؛ اما کسی نمی‌تواند که صلح را بر افغان‌ها تحمیل کند.

محمد اشرف غنی روز چهارشنبه ۸ جولای (۱۸ سرطان) هنگام سخنرانی در ولایت کاپیسا گفت که اجماع ملی در تامین صلح وجود دارد و حکومت وی در تلاش ایجاد اجماع منطقوی و جهانی در این زمینه است.

آقای غنی گفت که جذب کردن طالبان به داخل نظام جمهوری وظیفۀ حکومت است و این کار را به فرجام خواهد رساند؛ اما به گفتۀ وی، فیصلۀ نهایی در بخش صلح از صلاحیت مردم است.

رییس جمهور غنی گفت: “اما باید بدانید که آخرین فیصله صلح را مردم می‌کنند، بر این مردم کسی با زور چیزی را تحمیل می‌توانند؟…از این جهت باید وضاحت داشته باشیم که ما با اجماع، با تدبیر کار می‌کنیم در قسمت صلح”.

رییس جمهور افغانستان افزود که در پی تامین صلحی نیست که منجر به بربادی آیندۀ این کشور شود.

این در حالی است که افغانستان در جریان همین هفته، سه نشست منطقوی و بین‌المللی را برای اجماع صلح میزبانی می‌کند.

نخستین نشست با حضور نمایندگان در حدود ۲۰ کشور منطقه، ملل متحد و ایالات متحده روز دوشنبه برگزار شد که در آن بر کاهش بی‌درنگ خشونت‌های طالبان، برقراری آتش‌بس بشردوستانه و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تاکید شد.

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که اشتراک‌کنندگان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کردند.

نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین دیروز سه شنبه برگزار شد. در این نشست پاکستان و چین از گروه طالبان خواستند که با کاهش خشونت‌ها زمینه را برای گفتگوهای مستقیم صلح فراهم کنند.

قرار است که نشست سومی به هدف اجماع بین‌المللی برای صلح افغانستان عصر فردا پنجشنبه از طریق ویدیو کنفرانس با حضور ۲۰ کشور و سازمان‌ بین‌المللی برگزار شود.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفت که در این نشست روی کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس سراسری، گفتگوهای بین‌الافغانی و تبادلۀ زندانیان بحث خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان