شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی به طالبان: شجاعت به خرج دهید و آتش‌بس کنید 

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان امروز ششم اکتوبر (۱۵ میزان) در اخیر سفر دوروزه اش به دوحه، پایتخت قطر خطاب به طالبان گفت: “شجاعت کنید و آتش‌بس سرتاسری را اعلام کنید”.

رییس جمهور غنی که در مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری دوحه و در حضور دپلومات‌ها و شخصیت‌های اکادمیک صحبت می‌کرد گروه طالبان را خطاب قرار داده گفت “هیچ کسی شما را محو نخواهد کرد”.

رییس جمهور محمد اشرف غنی همچنین افزود که جنگ دراز مدت در افغانستان باید از طریق مذاکرات حل شود نه “زیر میل تفنگ”.

رییس جمهور غنی با اشاره به مشکلات به میان آمده میان هیات مذاکره کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان گفت که جنگ ۲۰ ساله در ۲۰ روز پایان نمی‌یابد.

محمد اشرف غنی گفت که بر هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان اعتماد کامل دارد و به گفتۀ وی هیچ کسی در کار این هیات مداخله نمی‌کند، با اینحال به گفتۀ وی هر گونه توافق میان دولت و طالبان باید از سوی شورای ملی افغانستان و لویه جرگه تایید شود.

او گفت که جنگ در افغانستان جنگ داخلی نه بلکه جنگ منطقه‌ای است و به گفتۀ وی برای تامین صلح در افغانستان اتصال منطقه‌ای مطلقاً ضروری است.

با اشاره به حقوق زنان در افغانستان، آقای غنی گفت: “زنان افغانستان به کسی نیاز ندارند که به نمایندگان از آنان صحبت کند یا برایشان بنویسد؛ آنان خود برای خود حرف زده و خودشان از خود نمایندگی می‌کنند.”

آقای غنی در حالی به قطر سفر کرده است که از سه هفته به اینسو اعضای هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان سرگرم کار روی اصول مذاکرات صلح اند، اما تا کنون به پیشرفت چشمگیری دست نیافته اند.

همزمان با این، خشونت طالبان در افغانستان افزایش یافته است و زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان پس از دیدارش با آقای غنی در دوحه، در صفحۀ تویترش نگاشته است که افغان‌ها نباید فرصت کنونی برای برقراری صلح را از دست بدهند.

آقای خلیلزاد نگاشته است: “خشونت بی‌حد بالا است و بسیاری افغان‌ها جان می‌بازند، ما بر کاهش خشونت قابل توجه تاکید می‌کنیم که منجر به آتش‌بس دایمی و جامع گردد.”

وزارت داخلهٔ افغانستان می‌گوید که گروه طالبان در جریان دو هفتهٔ گذشته نزدیک به ۶۵۰ حمله تهاجمی را راه اندازی کرده که در آن ۶۹ غیرنظامی کشته و ۱۴۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

این در حالی است که حملات انفجاری دو روز گذشته در ولایت لغمان سبب کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی دیگر شده است.

خشونت‌ها در افغانستان در حالی اوج گرفته است که جامعهٔ جهانی، به شمول مقامات امریکایی، ناتو، و ملل متحد سطح خشونت‌های طالبان در این کشور را غیرقابل پذیرش خوانده و از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواسته اند تا هر چه زودتر‌ آتش‌بس کنند.​

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر در دوحه پایتخت قطر با حضور نمایندگان برخی از کشورها افتتاح شد، اما با گذشت سه هفته تا اکنون مذاکرات مستقیم میان هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان به دلیل اختلاف‌ها در طرزالعمل آغاز نشده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان