شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی: حکومت فعلی در مورد صلح تصمیم گرفته نمی‌تواند

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومتش در آخرین روزهای پایان قانونی دوره‌اش قرار دارد و نمی‌تواند در مورد صلح تصمیم بگیرد.

آقای غنی، امروز (۲۰ اسد/مرداد) در سخنرانی‌اش پس از نماز ویژه عید قربان در جمعی از مقام‌ها و شخصیت‌های افغان در ارگ ریاست جمهوری تاکید کرد که انتخابات باید برگزار شود و یک حکومت با صلاحیت و قوی در مورد صلح افغانستان تصمیم بگیرد.

او با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو گفت: “آیا یک حکومت ضعیف صلح کرده می‌تواند؟ آیا یک حکومت که در آخرین مرحله مدت قانونی‌اش باشد تصامیم سخت را گرفته می‌تواند؟ صلح قاطعیت و صلاحیت می‌خواهد.”

آقای غنی افزود که “مذاکرات بی قید و شرط، اما صلح مشروط” است و مردم افغانستان “صلح ملی می‌خواهند نه سمتی و حزبی.”

او هشدار داد که صلح نباید باعث مهاجرت‌ و فرار مغزها شود. او گفت: “زمان آن گذشته که دختران افغان شلاق می‌خوردند و کودکان از مکتب/مدرسه محروم می‌شدند.”

رئیس جمهوری غنی گفت: “صلح خواست هر افغان است اما صلحی که در آن عزت افغان‌ها باشد . صلحی نمی‌خواهیم که در آن مردم بی‌وطن شوند. صلح آمدنی است، صلحی که اکثریت مطلق افغانان می‌خواهند. با مذاکراتی که دولت افغانستان در آن حضور داشته باشد.”

آقای غنی گفت که توطئه‌هایی شنیده می‌شود که “خارجی‌ها می‌خواهند چنین و چنان شود اما در مسائل ملی تنها افغان‌ها تصمیم می‌گیرند.”

آماده‌باش برای تامین امنیت در روزهای عید

در همین حال وزارت دفاع و داخله افغانستان اعلام کرد‌ه‌اند که نیروهای دفاعی و امنیتی برای تامین امنیت شهروندان در روزهای عید به حالت “احضارات (آماده‌باش) درجه یک” قرار می‌گیرند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت که در روزهای عید، عیدگاه‌ها، تفریح‌گاه‌ها، پارک‌ها و جاهایی که شهروندان کشور در روزهای عید به آنجا می‌روند به‌طور جدی تامین امنیت می‌شود.

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی‌بی‌سی فارسی دنبال کنید

چند روز قبل ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان نیز برخلاف پیام حدود دوماه پیشش به مناسبت عید فطر، در پیام عیدی جدیدش به راه حل صلح‌آمیز افغانستان تاکید کرد.

رهبر طالبان در پیام جدیدش گفته: “در سطح کشور امارت اسلامی نقش محوری را در موضوع صلح و آشتی ایفا می‌کند.”

سال گذشته در اولین ساعات عید قربان ارگ ریاست جمهوری افغانستان هدف حمله چند گلوله خمپاره (هاوان) قرار گرفته بود.

نجیب دانش، سخنگوی پیشین وزارت کشور/داخله افغانستان در آن زمان گفته بود که دو تا سه نفر از “تروریستان” در حوزه اول در “سرای ماهی فروشان” جابجا و از آنجا با راکت و هاوان(خمپاره) قسمت‌هایی از شهر کابل را که شامل حوزه اول، دوم، نهم و دهم می‌شود هدف قرار دادند که فقط دو نظامی افغانستان مجروح شدند.

مراد علی مراد، فرمانده گارنیزیون کابل شمار حمله کنندگان را دو نفر اعلام کرد و گفته بود که در آن حمله شش نفر شامل نظامیان و افراد عادی زخمی شدند.

گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) مسئولیت آن حمله را به عهده گرفته بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان