شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی: خواست ایران یک صلح دولت‌محور در افغانستان است

 «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در مورد رابطه طالبان و ایران گفت: همه کشورهای همسایه ما همزمان هم می توانند نقش منفی و هم نقش مثبت در افغانستان داشته باشند. 

وی اضافه کرد: رابطه ایران با افغانستان در ۵ کمیته هم جانبه در حال پیگیری است و نکته دوم رابطه ایران با آمریکا است که باید به این نکته توجه شود و منافع ما حکم می کند که در مواجه دو کشور نقشی نداشته باشم و باید در این زمینه تدبیر لازم را اتخاذ کنیم. 

رئیس جمهور افغانستان ادامه داد: خواست ایران یک صلح دولت محور در افغانستان است و این موضوع را بارها به صورت رسمی اعلام کردند و در همین اواخر نیز در کمیته ۵ گانه نیز این موضوع مطرح شد. 

غنی در گفتگو با شبکه طلوع نیوز تاکید کرد: امیدوارم این نگاه ایران مبنی بر دولت محور بودن را سایر کشورها در منطقه نیز داشته باشند. 

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که آمریکا و طالبان چندین دور مذاکره مستقیم داشته و طالبان حاضر نیست با دولت افغانستان به صورت مستقیم مذاکره کرده و این دولت را دست نشانده عنوان می‌کند.

همچنین روز گذشته نشستی در مسکو با مشارکت طالبان و سیاستمداران افغان برگزار شده است که طالبان در آن یکی از شروط صلح را خروج کامل نظامیان آمریکایی اعلام کرده است. 

بنابر این گزارش، بسیاری از سیاستمداران افغان در این نشست از طالبان درخواست کردند که ضمن پذیرش حضور دولت افغانستان در این نشست، فورا آتش بس اعلام کند و تمام خواسته های خود را از طریق مذاکره و گفتگوی بین الافغانی پیگری کرد. 

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که بدون حضور نقش موثر کشورهای همسایه افغانستان، صلح در این کشور زودگذر بوده و برای یک صلح دائمی باید منافع این کشور و حساسیت آنها نیز در نظر گرفته شود. 

/انتهای پیام/ 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان