شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی در افتتاح پارلمان: کسانی که در پی تضعیف قانون اساسی‌اند، به فکر کودتا هستند

دور هفدهم پارلمان افغانستان با حدود چهار سال تاخیر از تاریخی که قانون اساسی این کشور پیش بینی کرده، امروز جمعه ششم ثور/اردیبهشت افتتاح ‌شد.

انتخابات دور هفدهم مجلس نمایندگان افغانستان با سه سال تاخیر در ماه میزان/مهر سال گذشته برگزار شد و تاکنون با گذشت تقریبا هفت ماه، نتایج کامل این انتخابات اعلام نشده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح این مجلس بار دیگر به اهمیت صلح در این کشور اشاره کرد و تاکید کرد که به طرح صلح حکومت متعهد و پایبند هستند.

او گفت که نظام جمهوریت در این کشور ادامه خواهد داشت و گسست و آغاز از صفر برای ملت این کشور سرخمی است و ” ما به دشمن سرخم نمی‌کنیم و ذلت را نمی‌پذیریم.”

او همچنین افزود: “آنهایی که با پخش ابهام و شک و بدگمانی در پی تضعیف وثیقه ملی یعنی قانون اساسی هستند، نزدیک به فکر کودتاچیان هستند اما با رفتار نرم. آنها نمی‌دانند کودتا چه قیمت بزرگی را به ملت به بار آورده و من از این تریبون به آنها می‌گویمعصر کودتا پایان یافته است.”

طالبان که حکومت افغانستان بارها خواهان مذاکرات مستقیم با آنها شده، تاکنون چندین بار گفته‌ قانون اساسی این کشور را قبول ندارد. شماری از مخالفان سیاسی آقای غنی نیز بارها خواهان تعدیل و تغییر در قانون اساسی شده‌اند.

“تا برگزاری انتخابات رئیس جمهورم”

آقای غنی همچنین در سخنرانی امروزش تاکید کرد که او تا برگزاری انتخابات شفاف و سراسری در کشورش، رئیس جمهوری است.

به اساس قانون اساسی در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در زمان تعیین شده آن برگزار می‌شد، دوره ریاست جمهوری آقای غنی در اول جوزا/خرداد به پایان می‌رسید اما چند روز پیش دادگاه عالی این کشور اعلام کرد که دوره ریاست جمهوری آقای غنی تا برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از دو بار به تعویق افتادن، قرار است در ماه میزان/مهر سال جاری برگزار شود.

شمار زیادی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواهان کناره‌گیری آقای غنی سر از تاریخ اول جوزا شده بودند. آنها همچنین بسیاری از فعالیت‌های اخیر آقای غنی را با توجه به اینکه او نیز یکی از نامزدان انتخابات است، کمپین و سوء استفاده از امکانات دولتی خواندند.

اما آقای غنی امروز تاکید کرد که فعالیت‌های او چون سهیم شدن در خوشی و غم مردم و افتتاح پروژه‌ها کمپین نیست و او به عنوان رئیس جمهوری برحال صلاحیت آن را دارد.

افتتاح دور هفدهم مجلس نمایندگان در غیاب نمایندگان شش حوزه

نخستین جلسه مجلس نمایندگان افغانستان امروز در غیاب نمایندگان جدید شش حوزه انتخاباتی برگزار شد. همزمان با افتتاح این مجلس، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایات میدان وردک، قندوز، بغلان و حوزه انتخاباتی کوچی‌ها اعلام شد. هنوز از نتایج نهایی ولایات کابل و پکتیا خبری نیست.

انتخابات پارلمانی سال گذشته در ولایت غزنی نیز به دلیل اختلافات سیاسی بر سر حوزه‌بندی در این ولایت برگزار نشد و قرار شد تا برگزاری این انتخابات، نمایندگان پیشین غزنی به کارشان ادامه دهند.

مراسم تحلیف اعضای حاضر در مجلس نیز امروز برگزار شد.

افتتاح این مجلس ناتکمیل به دلیل اشتراک نمایندگان جدید در لویه جرگه مشورتی صلح، پیش از وقت صورت گرفت.

لویه جرگه مشورتی صلح قرار است دوشنبه ۹ ثور/اردیبهشت برگزار شود. این جرگه با حضور بیش از ۲۵۰۰ نماینده از سراسر افغانستان در مورد سرنوشت روند صلح دراین کشور تصمیم خواهد گرفت.

هماهنگی مجلس و حکومت

آقای غنی در مراسم امروزی به گونه غیرمستقیم از فعالیت‌های دور شانزدهم مجلس انتقاد کرد و اظهار امیدواری کرد که در دور جدید مجلس هماهنگی بیشتر میان حکومت و پارلمان به میان آید.

او اکثریت اعضای جدید مجلس را جوانان تعلیم یافته خواند و از ترکیب جدید مجلس نمایندگان استقبال کرد.

رئیس جمهوری افغانستان در حالی که خواهان نزدیکی سه رکن دولت شد، گفت نمی‌خواهد ناملایمتی‌های دوره گذشته تکرار شود و نام دوره تقنینی جدید را ” دوره استحکام وحدت ملی” خواند.

او همچنین به نقش نظارتی پارلمان اشاره کرد و از نمایندگان خواست این وظیفه را از “شکل مغرضانه” آن دور کرده و به یک روند موثر تبدیل کنند.

حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان، همکاری برای تقویت ارائه خدمات اساسی به مردم و حمایت از پروژه‌های اقتصادی دولت از دیگر خواست‌های او از نمایندگان جدید بود.

جنجال‌ها در انتخابات پارلمانی افغانستان

انتخابات پارلمانی سال گذشته افغانستان با ادعای تقلب‌های فراوان همراه بود. نتایج این انتخابات بر اساس تقویم انتخاباتی اعلام نشد و ماه‌ها را در برگرفت.

بی‌نظمی و این ادعاها سبب شد ریاست جمهوری افغانستان تمام اعضای دو کمیسیون انتخاباتی را برطرف و ممنوع الخروج کند و آنها را به دادستانی افغانستان معرفی کند.

اکنون روند بررسی نتایج این انتخابات را اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی به پیش می‌برند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان