شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی وزیر انرژی و آب افغانستان را ممنوع الخروج کرد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، هدایت داده است که رهبری وزارت انرژی و آب افغانستان حق بیرون شدن از افغانستان را ندارند.

آصف غفوری، سخنگوی وزارت انرژی و آب به صدای امریکا گفت که رئیس جمهوری افغانستان اعضای رهبری وزارت انرژی و آب را تا زمان تکمیل شدن برخی پروژه ها، از رفتن به سفرهای خارجی باز داشته است.

آقای غفوری گفت “هدایت رئیس جمهور آمده و در آن گفته شده ‌است که باید جدول کاری سه ساله بند مچلغو و دیگر پروژه های وزارت انرژی و آب ترتیب و به ریاست جمهوری ارسال شود و تا آن‌زمان هیچ یک از اعضای وزارت حق سفر خارجی را ندارند.”

تماس مکرر صدای امریکا با ارگ برای گرفتن جزئیات در مورد تصمیم منع سفر اعضای رهبری وزارت انرژی و آب بی پاسخ ماند. اما از دید برخی حقوقدانان منع کردن ماموران دولتی از سفر، بدون حکم محمکه، غیر قانونی است.

ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی به رادیو آزادی گفته است بدون حکم محکمه “از لحاظ اداری یا سیاسی حکم کردن و منع کردن یک تبعه از حق آزادی و گشت‌وگذارش خلاف قانون است.”

با اینحال، آقای غفوری می‌گوید که هدایت ریاست جمهوری به رهبری وزارت انرژی و آب به مفهوم ممنوع الخروج کردن مقام‌های این وزارت نبوده بلکه رهنمودی برای پیشبرد امور این اداره می‌باشد.

اما به نظر می‌رسد که دلیل اصلی این تصمیم ارگ، تنها برنامۀ کاری بند مچلغو نیست. چند روز پیش مسوولان امنیتی میدان هوایی کابل، علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان را از سفر به ولایت بلخ باز داشتند.

پیشتر از آن، آقای عثمانی به رسانه‌ها گفته بود که برایش اجازۀ شرکت در مراسم افتتاح پروژۀ تاپی در ولایت هرات داده نشد.

همزمان با این شماری از هواداران علی احمد عثمانی روز سه شنبه با برگزاری همایشی در یکی از سالون‌های شهر کابل از کارکردهای وی به نکویی یاد کردند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان