شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی پس از دیدار با خلیلزاد: از طالبان می‌خواهم مذاکرات جدی با دولت را آغاز کنند

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در روند صلح افغانستان می گوید نمایندگان آمریکا و طالبان درباره چارچوب کلی صلح به توافق رسیده‌اند.

آقای خلیلزاد می گوید پیش نویس این توافق شامل “برنامه ای برای خروج نیروهای آمریکا، برقراری آتش بس و طرد گروه های بین‌المللی تروریستی در خاک افغانستان است.”

همزمان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پس از دیدار با آقای خلیلزاد از طالبان خواست با دولت مذاکره کنند.

در همین‌حال پاتریک شناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا روز دوشنبه گفتگوهای میان طالبان و هیات آمریکایی را “دلگرم کننده” خواند.

به گفته تحلیلگران این جدی‌ترین قدم ملموس برای رسیدن به صلح در افغانستان در دست‌کم ۹ سال گذشته است.

رئیس جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای به‌مناسبت گفت‌وگوهای صلح این کشور، از گروه طالبان خواست که با دولت افغانستان “مذاکرات جدی” را آغاز کند، چرا که این کشور “صلح فوری ولی باتدبیر” می‌خواهد.

رئیس جمهوری افغانستان افزود: “تعهد ما این است که صلح را تامین کنیم و جلو هرگونه فاجعه احتمالی و فروپاشی را بگیریم.”

آقای غنی شب گذشته با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در روند صلح افغانستان دیدار کرد. آقای خلیلزاد شش روز با نمایندگان طالبان در قطر درباره صلح افغانستان گفت‌وگو کرده بود. بعد از این دیدار هم طالبان و هم طرف آمریکا اعلام کردند که به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

آقای غنی همچنین گفت:”از طالبان می‌خواهم که از برنامه‌های شوم بیگانه‌ها بیرون شوند، اراده افغانی خود را تمثیل کنند و به خواسته‌های افغان‌ها لبیک بگویند.”

آقای خلیلزاد گفته که نقش او تسهیل کننده گفتگوهای بین الافغانی است، آقای غنی نیز به صلح با مالکیت افغانستان تاکید کرد و گفت نمی‌خواهد که اشتباهات گذشته در روند صلح تکرار شود.

آقای غنی افزود که به عنوان رهبر افغانستان “از نقش فعلی منطقه و جهان آگاهی دارم و این را نیز می‌دانم که خطرها و تهدیدات احتمالی بعد از موافقه صلح کدام‌هایند.”

او اضافه کرد که به این دلیل به “صلح با تدبیر” تاکید می‌کند که می‌خواهد تجربه زمان دکتر نجیب الله، آخرین رئیس جمهوری حکومت به حمایت شوروی وقت، در افغانستان تکرار نشود.

او گفت که “ما همه می‌دانیم که او (نجیب الله) چگونه فریب داده شد. سازمان ملل به او تضمین تامین صلح را داده بود، اما متاسفانه به فاجعه انجامید.”

با فروپاشی دولت نجیب‌الله در افغانستان در سال ۱۳۷۱ این کشور وارد یک مرحله خونین از جنگ‌های داخلی شد و شهر کابل میان گروه‌های مختلف مجاهدین تقسیم و بخش زیادی از شهر ویران شد.

ارزشهای غیر قابل بحث

در گذشته دولت افغانستان اعلام کرده بود که مذاکرات بدون پیش‌شرط با طالبان انجام می‌دهد ولی صلح بدون قید و شرط با طالبان نخواهد کرد.

امروز نیز آقای غنی گفت که ارزش‌هایی وجود دارد که غیر قابل بحث است. او وحدت ملی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، دولت مرکزی قوی و رعایت حقوق اساسی اتباع کشور را از جمله این ارزش‌ها یاد کرد.

او گفت که از روند صلح افغانستان مردم را مطلع خواهد کرد و اضافه کرد که در زمان ریاست جمهوری داوود خان در حکومت از سیاست منطقه آگاهی نداشت و درنهایت منجر به بروز فاجعه هفتم ثور شد.

در هفتم ثور سال ۱۳۵۷ افسران چپ‌گرا که با کودتایی خونین محمد داوود را از قدرت برکنار و دولت جدید ایجاد کرد.

آقای غنی گفت که اساسی‌ترین اصل غیر قابل انکار و غیر قابل سازش برای کابل منافع ملی افغانستان است و روابط افغانستان با تمام شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای بر همین اصل استوار است.

آقای غنی گفت که طالبان دو انتخاب دارند “یا یک صدا به ملت بزرگ افغانستان بپیوندند و یا ابزار اجرای اهداف بیگانگان ‌شوند.”

آقای غنی متعقد است که ادامه جنگ و خشونت از طرف طالبان سد راه ساختن یک دولت قوی می‌شود و به نظر او این آرزوی دشمنان بیرونی افغانستان است.

ادامه گفت‌وگوهای صلح

در همین حال زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته برای آماده شدن طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی بار دیگر با طالبان دیدار خواهد کرد.

آقای خلیلزاد پس از پایان نشست‌هایش با طالبان اعلام کرده بود که اگر روی “مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس همه‌جانبه” با گروه طالبان توافقی نشود، روی مسایل دیگر توافقی در کار نخواهد بود.

او گفته که با طالبان تنها روی مسئله آتش‌بس و خروج نیروهای خارجی از افغانستان بحث شده اما هیچ توافقی صورت نگرفته است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته که آقای غنی از تلاش‌های آمریکا برای زمینه سازی مذاکرات بین‌الافغانی قدردانی کرده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان