شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » «فراه» افغانستان شهر برج‌های ۲ هزار ساله

ولایت فراه یکی از ولایت وسیع غربی افغانستان علاوه بر مرز  مشترک با ولایات هرات، نیمروز، هلمند و غور ۲۹۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد و شهر فراه مرکز آن درفاصله ۴۸۰ کیلومتری کابل قرار دارد.

ساختار تشکیلاتی

ولایت فراه علاوه بر مرکز (شهر فراه) از شهرهای پشت رود، خاک سفید، بالابلوک، پرچمن، گلستان، بکواه،‌ لاش‌جوین، شیب‌کوه، پشت کوه، انار دره و قلعه‌کاه تشکیل شده است.

مساحت فراه از سوی بعضی منابع (۴۹۰۰۰ کیلومتر مربع) و جمعیتی در حدود یک میلیون  نفر دارد.

این ولایت در مجموع ۱۲۵۶روستا  دارد که  مردم آن از اقوام پشتون، تاجیک، ایلات، مغول، سادات، بومدی، ایماق، براهوی، بلوچ و … تشکیل شده که اکثریتی پشتون دارد.

بیشتر جمعیت این ولایت سنی مذهب و تعداد کمی از آنها در شهرهای گلستان، جوین، پشت رود و مرکز اهل شیعه هستند، تمامی جمعیت شهرهای بکواه و خاک سفید پشتون هستند‌ واقوام مختلف علاوه بر مرکز این ولایت در سایر مناطق نیز زندگی می‌کنند.

اماکن تاریخی و فرهنگی

فراه زادگاه اصلی «شیخ ابونصر فراهی» و «عطاملک جوینی»، دارای اماکن تاریخی و باستانی  بسیاری در شهرهای مختلف است که قعله «کک کهزاد» با بیش از دو هزار سال سابقه، یکی از اماکن تاریخی این ولایت است.

این قلعه در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق شهر فراه که در سر کوه از سنگ،‌ خشت پخته و گچ ساخته شده و ساختمان آن در بین چند برج واقع شده است. قلعه فریدون نیز در مرکز این ولایت فراه به نام (شهرکهنه) مشهور است،

این قلعه به اساس تاریخ «سیستان» و«شاهنامه فردوسی» بیش از دو هزار سال قدمت دارد. این قلعه در حدود ۳۰۰ جریب زمین از گل و خشت خام ساخته شده که ۹۹برج دارد.

همچنان قلعه «لاش جوین»، شهر «پشاوران»، زیارت «شیخ ابونصر فراهی»، «زیارت سلطان امری»، »«بارندک و کافر قلعه»«زیارت شهدای کنسک»(بالابلوک) و همچو جای های دیگر از اماکن تاریخی این ولایت می‌باشد.

مناطق تفریحی

باغ «پل»، باغ «نو»، باغ «کافی»، زیارت «سلطانی امیر» و «کافر قلعه»از مناطق تفریحی شهر فراه است.

بیش از ۸۰ درصد مردم ولایت فراه به شغل کشاورزی و باغداری مشغول می‌باشند و انار از میوه‌های مشهور این ولایت است.

«انگور»، «تربوز»، «توت»،«سیب»،« آلوچه»، «زردآلو»، «انجیر»، «شفتالو»، «خرما»، «پسته» و میوه‌های دیگر در فراه وجود دارد.

برخی بیشتر دهقان‌های این ولایت به کاشت گندم و جو مشغول هستند،  قبل از این شهرستان «بکواه» از نظر تولید گندم مشهور بود که اکنون به کشت سبزیجات می‌پردازد.مشهور بود.

معادن

هرچند مراجع و ارگان‌های ذیربط در مورد معادن فراه معلومات مستند و دقیق ارایه نکرده اند؛ اما اهالی منطقه و مقامات محلی می‌گویند که معادن مختلف در این ولایت وجود دارد.

به اساس یافته‌ها، معادن نمک، مس، سیمان، نفت، لیتیوم، اورانیوم، آهن، مواد ضد زنگ، گاز، زغال‌سنگ، کرومیت و سیلیکات ‌در مرکز و شهرستان‌های مختلف این ولایت وجود دارد.

نمک از معادن شهرستان  «پشت کوه» ۴۰ سال قبل  استخراج ‌می شده اما بعداً متوقف شد و بازارهای کشور به نمک وارداتی از ایران و پاکستان وابسته شد. در زمان حاکمیت طالبان یک چاه تیل نیز در منطقه چهارباغ کشف شد که پس از مدتی مؤسسات بیگانه خواستار استخراج آن شدند، اما مردم منطقه ازاین کار ممانعت به‌عمل آمد که بعد از سقوط طالبان به این منطقه بازگشتند اما مردم امکان استخراج دوباره را ندادند.

صنایع دستی

«قالی» یکی از صنایع مهم دستی این ولایت است که زمانی به بازارهای اروپایی صادر می‌شد و و تعداد زیادی از زنان به بافت قالی مشغول بودند، اما اکنون سطح تولید آن به علت نبود بازار پائین آمده استت در این ولایت  تعدادی از زنان به تولید رب بادنجان و ترشی تولید می‌کنند.

آموزش و پرورش

در ولایت فراه جمعاً‌۳۰۹ مدرسه وجود دارد که ۷۹ دبیرستان، ۸۸ باب مدرسه راهنمایی و ۱۳۷ باب مدرسه ابتدایی  وجود دارد.

در این مدرسه‌ها ۱۶۸۹معلم که شامل ۱۰۳۹زن  وجود دارد که آموزش ۷۶۱۶۸ پسر و ۳۷۹۹۸ دختر را برعهده دارند. همچنان در این ولایت ۱۶ مرکز تعلیمات دینی که یکی از آن دارالعلوم است و همچنان سه دارالحفاظ و از ۱۱ تا ۱۲ صنف مدارس دینی وجود دارد.

شاگردان مراکز دینی این ولایت تاکنون به ۱۹۳۰پسرو ۱۶۹ دختر می‌رسد که  تدریس انها توسط ۶۹ استاد مرد و ۸ زن انجام می‌شود دانشگاه دولتی فراه دارای رشته ‌های پرستاری و مامایی، می‌باشد.

علاوه بر یک مؤسسه تحصیلات عالی موسوم به «غرجستان»، ۸ مدرسه خصوصی در ولایت فراه وجود دارد و و دروس دینی نیز در مساجد این ولایت تدریس می‌شود. همچنان آموزشگاه خصوصی  شاگردان را در بخش  تزریقات و مامایی آموزش می‌دهد.

بهداشت

در مجموع ۳ بیمارستان و ۳۳ کلینیک در این ولایت فعالیت داردکه یک بیمارستان با ۱۰۰ تخت در مرکز فراه، یک بیمارستان با ۳۲ تخت در «پشت کوه» و یک بیمارستان ۵ تخت  در شهرستان  پرچمن این ولایت فعالیت دارد. ۳۳ کیلینیک مابقی در مناطق مختلف این ولایت فعالیت دارد.

گروه‌های سیار پزشکی در ولایت فراه وجود ندارد؛ اما ۳۸۶ پایگاه در شهرستان‌های مختلف فعال است. این ایستگاه‌ها به هدف خدمات پزشکی به مردم در روستاهها ساخته شده که هر یک دارای دو که دارای دو کارمند (یک زن یک مرد) می‌باشد.

«دانش» ،«رحمانی»،«وطن اپولو»،«طبیبان» و «سلامتی» از کلینیک‌های شخصی این ولایت می‌باشد که در شهر فراه فعالیت دارند.

رسانه‌ها

علاوه بر تلویزیون ملی، انجمن ‌های خصوصی موسوم به «فریاد»، «همگان»، «سیستان»،« فرداتا»، «اسوه»، «فراه»، «سپورت»، نیز فعالیت دارد.

نهادهای مدنی

اتحادیه مستقل خبرنگاران فراه در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد و تعداد اعضای آن اکنون بیشتر از ۴۰ نفر است، اتحادیه «نجات زن افغان»،«اتحادیه معلمین»، اتحادیه« ملی و اجتماعی جوانان»، نهاد «رشد فکری زنان»، انجمن ادبی «مرکه»، مرکز علمی، فرهنگی و اجتماعی «همگان»، انجمن ادبی «پیر»، اتحادیه «کشاورزان»، اتحادیه فیلم و تاتر موسوم به «فرداتا»، انجمن «ساعتی» یا کتاب،‌نهاد اجتماعی جوانان اتحادیه کارگران فراه، شورا شهر فراه، نهاد اجتماعی ت«فکر جوان»، اتحادیه نفت فروشان و همچو اتحادیه‌های دیگر نیز در این ولایت فعالیت دارد.

امنیت

شهرستان های«بکواه»‌،«گلستان» و «بالابلوک» بسیار نا امن، «خاک سفید»، «پشترود» و انار دره نسبتاً امن و «شیبکوه»، «قلعه‌کاه»،«پرچمن »و «جوین» از شهرستان‌های امن این ولایت می‌باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان