شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » فناوری اطلاعات محرکی برای رشد اقتصاد افغانستان است

وبگاه بانک جهانی در گزارشی در مورد نقش فناوری در اقتصاد افغانستان نوشت: ده مرد جوان افغان سرگرم کار با مانیتورهای خود هستند و نور این مانتیورها در اتاق پراکنده شده است. آنها مشغول کار در شرکت فن آوری ارتباطات و اطلاعات در شرکت تازه تاسیس در کابل هستند. این افراد نرم‌افزارها و برنامه‌ها را برای مشتریان داخلی و خارجی طراحی می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: آرامش شرکت گاه گاهی با صدا تایپ کردن و یا تلفن مشتریان بهم می‌خورد. «احمد شاه محمدی» بنیانگذار این شرکت که در گوشه ای از اتاق نشسته، می‌گوید: من و سه تن از همکلاسی‌هایم بعد از  فارغ التحصیلی در سال ۲۰۱۴ ایده ایجاد یک شرکت را در سر داشتیم، اما در آن زمان این ایده تنها یک آرزو بود.

شرکت ام سافت تکنولوژی(MSoft Technologies) یکی از ۲۲ شرکتی است که تحت پوشش طرح توسعه بخش ای سی تی(MoCIT) افغانستان قرار دارد. این طرح جوانان افغانستان را در بخش فناوری اطلاعات آموزش می‌دهد.

هدف از این طرح حمایت از جوانان افغانستانی است که بدنبال افزایش دانش خود در حوزه ای سی تی و همچنین ایجاد شرکت در این حوزه هستند. احمد شاه می‌گوید: من آموزشهای مرتبط با طرحهای تجاری، مدیریت سیستم، مباحث اداری، بازاریابی را فرا گرفته و شرکت ای تی خود را برپا کردم.

شرکت احمد شاه برای بیش از ۳۰۰ سازمان داخلی و بین المللی در سرتاسر افغانستان و در بخشهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، بهداشت، سازمان های مردم نهاد، بانکها، اتحادیه و … سرویس دهی می‌کند.

وی می گوید: ما در طراحی نرم افزارها و برنامه‌های کامپیوتری مختلفی را در حوزه سیستمهای مدیریت مالی، مدیریت آرشیو داده‌ها، مدیریت نیروی انسانی و همچنین  طراحی وب سایت پیشرفتهای خوبی داشتیم.

احمد شاه شرکت خود را با تیمی کوچکی از ۴ جوان افغانستانی شروع کرد. با حمایت و آموزش این افراد از سوی وزارت فناوری ارتباطات آنها تجارت خود را گسترش و افراد بیشتری را استخدام کردند.

فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات باید وارد جامعه افغانستان شود

وی می‌گوید: در سال ۲۰۱۴ برای پیدا کردن کار با دشواری بسیار روبرو بودم. اما با کمک طرح  MoCITتوانستم شرکت خود را ایجاد کرده و این دستاورد بزرگ برای من و کشورم است.

هدف MoCIT توسعه فرهنگ نوآوری در حوزه ای تی سی، استفاده از تکنولوژی برای ارائه خدمات بهتر دولتی، پذیرش تکنولوژی در جامعه افغانستان و حمایت از توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در افغانستان است.

MoCIT برای تشویق نوآوری در حوزه فناوری اطلاعات از روشهای مختلف از جمله اعطای جوایز استفاده استفاده کرده است. جایزه سال ۲۰۱۶ را محمد اسماعیل شینواری به مبلغ ۲ هزار دلار از آن خود کرد. وی می‌گوید: من یک نرم افزاری را اختراع کردم که نسخه‌ای الکترونیکی قابل ویرایش کتاب را به زبان پشتو و دری در اختیار مردم می‌گذاشت و نمونه این نرم افزار را قبلا نداشتیم.

با این وجود نیروی محرکه این طرح بر آموزش فناوری استوار بوده است. از سال ۲۰۱۳ MoCIT بیش از ۲ هزار نفر را آموزش داده است.

مهری نجمی یکی از این دانش آموزان است که در برنامه چهارماه آموزش دیتابیس شرکت کرده، وی می‌گوید:‌این فرصتی خوبی است برای زنانی مثل من که در حوزه خودم آموزشهای لازم را ببینم. و این آموزشها بسیار کارآمد و کاربردی است.

مهری از دانشگاه پلی تکنیک فارغ التحصیل شده، اما می‌گوید که احساس کرده برای افزایش دانش خود در حوزه دیتا بیس به این کلاسها احتیاج داشته است. در مدت کلاس وی یاد چگونگی مدیریت دیتابیس را یاد گرفته و توانسته است شبکه ارتباطی خود با مردم را طراحی کند.

«سید عارف سعادت» مدیر شرکت تربو سافت تکنولوژی(Turbo Soft Technologies) یکی دیگر از این شرکتها که تحت حمایت این طرح بوده می گوید: ما یک قرداد در حوزه اپلکیشن و طراحی سایت با وزارت کشاورزی داریم و این قرارداد باعث می شود که من بتوانم ۵ کارمند دیگر را استخدام کنم.

هر چند صنعت فناوری اطلاعات در افغانستان نوپا بوده و نیازمند حمایت است، اما بزودی عاملی برای رشد اقتصادی خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان