شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » فیفا: ارقام ضد و نقیض کمیسیون انتخابات پرسش برانگیز است

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) ارقام ضد و نقیض که از سوی کمیسیون انتخابات نسبت به شمار رای دهندگان و مراکزی که از وسایل بایومتریک استفاده نشده است را پرسش برانگیز می‌خواند.

؛‌ کمیسیون انتخابات در نشست خبری امروز خود اعلام کرد که در ۲۰ درصد از مراکز رای دهی از بایومتریک استفاده نشده است. پیش از این گفته شده بود که در ۱۰ درصد مراکز رای دهی از بایومتریک استفاده نشده است.

کمیسیون انتخابات همچنان با پایان روز اول انتخابات اعلام کرد که در این انتخابات ۳ میلیون نفر اشتراک کرده اند و با پایان روند رای دهی کمیسیون این رقم را ۴ میلیون نفر اعلام کرده است.

با این حال نهادهای ناظر انتخابات تفاوت ارقام در گزارش‌ها یا اظهارات مسوولان کمیسیون انتخابات را پرسش برانگیز خوانده و مایه نگرانی می‌دانند.

یوسف رشید رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در گفتگو با

در این باره گفت که اظهارات ضد و نقیض مسوولان کمیسیون در پیوند به آمار رای دهندگان و مراکزی که از بایومتریک استفاده نشده پرسش برانگیز است.

آقای رشید گفت که کمیسیون انتخابات با مدیریت ناسالم که در روزهای انتخابات داشته در روند شمارش آرا با وجود خواست احزاب سیاسی مبنی بر ابطال آرای مراکزی که از بایومتریک کار گرفته نشده اند با یک مشکل روبرو شده است.

وی خواست کمیسیون مبنی بر شمارش تفکیک ناشده آرا در تمام مراکز رای دهی و خواست احزاب مبنی بر ابطال آرای ۲۰ درصد از مراکز رای دهی را نا بجا و غیر عملی خوانده بیان داشت که درصورت تفکیک نشدن آرا شفافیت زیر سوال می‌رود و با ابطال آرای برخی مراکز نیز آرا سالم مردم باطل می‌شود.

او تفکیک مراکز رای دهی را با مراکزی که از فهرست رای دهندگان و بایومتریک کارگرفته شده، مراکزی که تنها از فهرست رای دهندگان استفاده شده و مراکزی که از هیچ یک استفاده نشده است را راه حل شمارش شفاف آرای انتخابات دانست.

به گفته آقای رشید، کمیسیون و احزاب سیاسی باید مراکزی که بایومتریک نشده اند را به صورت مشترک مورد بررسی قرار داده و شکایات، اعتراض‌ها و گزارش‌ها از تقلب در این مراکز را بررسی کرده و براساس آن یا آرای این مراکز را تفتیش کند و یا انتخابات را دوباره در این مراکز برگزار نماید.

رییس اجرایی فیفا آرای مراکز رای دهی را که از هیچ یکی از ابزارهای تامین شفافیت از جمله فهرست رای دهندگان در آن کار گرفته نشده اند را براساس قانون انتخابات باطل دانسته تاکید کرد که در این مراکز باید انتخابات دوباره برگزار شود.

عبدالجلیل سروش-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان